Porträtt

”Mer av samma sak håller inte”

Han har just fattat det definitiva beslutet att starta bygget av ett av Stockholms nya jätteprojekt inom handelsfastigheter, Lorry i Sundbyberg, en satsning på 1,8 miljarder.

– Min filosofi har alltid varit att helt enkelt försöka göra det lite trevligare för folk, säger grundaren till den marknadsledande köpcentrumutvecklaren, Håkan Karlsson.

Det är någonting han lärde sig av sin far, som var ambulerande fiskhandlare i Örebrotrakten. Håkan följde ofta med honom på hans turer.

–Jag märkte att pappa inte bara sålde  fisken rätt upp och ner, utan han tog sig tid att prata och skoja med tanterna. Det uppskattades och hans besök blev något av en händelse. Han gjorde det trevligt helt enkelt, vilket också var bra för affärerna.

Det tog Centrumutvecklings grundare fasta på när han redan på 1960-talet, tillsammans med parhästen Jan V Bergqvist, började utveckla svenska köpcentrum. Ledstjärnan har varit att bjuda konsumenterna på något nytt och trevligt, något som berikar deras vardagsliv. Medlet har ofta varit inspiration från shoppingens hemland, USA.

Det gäller även i dag och han tycker att många i branschen är sena att plocka upp trenderna. Det blir mest mer av samma sak. Han luftar särskilt sin irritation över dagens allt större inglasade gallerior med ett överallt likartat utbud.

– De är dinosaurier som föds till en miljö som inte längre passar dem. I USA är de en utdöende art som inte längre byggs.

Enligt Karlsson vill konsumenterna i dag ha ett mer personligt utbud både i form av butiker, restauranger, kultur, service och miljöer. Samtidigt vill man ha bekvämligheten med ett stort utbud, koncentrerat till en plats. Lösningen är vad man i USA kallar ”lifestyle-centers”, handelsplatser med ett mer nischat och målgruppsinriktat utbud och som mer påminner om en liten stadskärna än dagens traditionella storcentrum.

– De verkliga stadskärnorna får dock allt svårare att på allvar kunna konkurrera med handelsplatserna som med sin koncentration erbjuder så mycket mer bekvämlighet, längre öppettider och effektivare management och marknadsföring.

Den typen av handelsplatser är vad Håkan Karlsson vill utveckla. Även han har dock en och annan inglasad köpgalleria på sitt samvete: A6 i Jönköping, Marieberg i Örebro, Triangeln i Malmö, Kista Galleria och många fler. Karlsson har varit i branschen längre än de flesta.

Det började redan i början på 1960-talet på ASK (Aktiebolaget Svenska Kolonialvarugrossister, som blev Dagab som blev Axfood). Håkan Karlsson arbetade som butikskonsulent i Örebro med omnejd.

Efter några år började han arbeta med butiksutveckling åt ASK i Solna.

Där träffade han Jan V Bergqvist som arbetade med etableringsfrågor och marknadsanalys för nya butikslägen. De två startade i slutet på 60-talet Centrumutveckling. Kärnverksamheten var marknadsanalys och konceptutveckling.

Till en början var kunderna uteslutande kommuner och kommunala bostadsbolag som på den tiden var nästan de enda som utvecklade köpcentrum, till exempel i de nya miljonprogramsområdena.

Kommunerna hade dock svårt att få till en bra butiksmix. Centrumutveckling hjälpte dem att få till en bättre mix och besjälades av att bygga ihop butikssidan med en väl
utvecklad samhällelig service i bostadsområdes- och kommuncentrum.

Det kom en hel del beställningar från kommunerna. Centrumutvecklings första uppdrag var Gottsunda centrum i Uppsala, Åkersberga centrum, Bro centrum i Upplands Bro, Sigtuna centrum och Hertsölund centrum i Luleå.

Kommunerna hade dock svårt att få ekonomin att räcka till för ordentliga satsningar, Karlsson och Bergqvist började därför snegla allt mer mot de privata fastighetsägarna och byggföretagen, som börjat intressera sig för köpcentrum.

År 1974 kom ett genombrott tack vare en större beställning från Siab. Uppdraget var att formge ett nytt köpcentrum i centrala Norrköping, Linden. Anläggningen stod klar 1977 och är fortfarande i full drift.

Den fullständiga artikeln går  att läsa i Fastighetsvärlden #9/2008

Fler Porträtt

Porträtt

Tydlig framtidstro

Vecturas vd Joel Ambré om att bolaget måste bli större, det nya landmärket och om att bidra till Sveriges konkurrenskraft.

Porträttet

Seglatsen som ändrade allt

Bengt Malmegård om yoga, affärerna, och att fortsätta bygga för framtiden.

Porträtt

Långläsning: Frälser med affärer

Hon skulle bli präst. 20 år ­senare är Anna-Carin Telin vd för Outpoint.

Porträtt

Långläsning: Snabb tillväxt med lågpris

Få pratar om att växa inom fastigheter just nu. Men Fredrik Mässing är ett undantag. Nu leder han det nischade Prisma Properties som har en tydlig tillväxtagenda. Läs FV:s personporträtt – ur magasinet.

Porträtt

Långläsning: Storspelare på turbulent marknad

Henrik Jussi-Pekka är vd för investmentbolaget Möller & Partners, men är också medgrundare till bostadsbolaget Resinova som varit storköpare under våren.

Porträtt

Långläsning: Omsorg i detaljerna

Dan T Sehlberg lämnade it- och mediesektorn för att satsa på socialt entreprenörskap, numera via bolaget Sehlhall.

Porträtt

Långläsning: 100-åringen och framtiden

Jubilaren om tvärniten, om värdegrunden och de nya utmaningarna.

Porträtt

Lång intervju: Oväntad vinnare på kuppen

Han hade inga planer på att bli fastighetsägare – i dag äger han ett miljardbestånd.

Porträtt

Redo att ta risk

Han gillar att ta kalkylerade risker och reser just nu Almas tredje fond.

Porträtt

Mer psykolog än ingenjör

FV-intervju. Under hans år som vd på Svefa har bolaget dubblats i storlek, och Mikael Lundström har gett sig den på att få till ytterligare en lika stor ökning.

Porträtt

Redo för förnyelse

Pembrokes Nordenchef berättar om bolagets filosofi och det efterlängtade projektet i Stockholms city.

Porträtt

Sätter tydliga mål

Målmedvetet och med låg risk har Hans Eliasson byggt en av Sveriges största bygg- och fastighetskoncerner.

Porträtt

Fängslande uppdrag

Ökade behov. Bolaget hon leder är verkligen speciellt, som namnet antyder. Och tyvärr behöver det växa.

Porträtt

Samhällsbyggare utan långbänkar

FRAMÅT. Inte ens när Johanna Frelin som ny tv-chef såg sig själv på löpsedlarna blev hon avskräckt. Hon visste redan att det var just chef hon ville vara. Nu leder hon Riksbyggen med fokus på hållbarhet och digitalisering, och helst vill hon att allt ska hända så snabbt som möjligt.

Tillbaka till förstasidan