Han har just fattat det definitiva beslutet att starta bygget av ett av Stockholms nya jätteprojekt inom handelsfastigheter, Lorry i Sundbyberg, en satsning på 1,8 miljarder.
– Min filosofi har alltid varit att helt enkelt försöka göra det lite trevligare för folk, säger grundaren till den marknadsledande köpcentrumutvecklaren, Håkan Karlsson.
Det är någonting han lärde sig av sin far, som var ambulerande fiskhandlare i Örebrotrakten. Håkan följde ofta med honom på hans turer.
–Jag märkte att pappa inte bara sålde fisken rätt upp och ner, utan han tog sig tid att prata och skoja med tanterna. Det uppskattades och hans besök blev något av en händelse. Han gjorde det trevligt helt enkelt, vilket också var bra för affärerna.
Det tog Centrumutvecklings grundare fasta på när han redan på 1960-talet, tillsammans med parhästen Jan V Bergqvist, började utveckla svenska köpcentrum. Ledstjärnan har varit att bjuda konsumenterna på något nytt och trevligt, något som berikar deras vardagsliv. Medlet har ofta varit inspiration från shoppingens hemland, USA.
Det gäller även i dag och han tycker att många i branschen är sena att plocka upp trenderna. Det blir mest mer av samma sak. Han luftar särskilt sin irritation över dagens allt större inglasade gallerior med ett överallt likartat utbud.
– De är dinosaurier som föds till en miljö som inte längre passar dem. I USA är de en utdöende art som inte längre byggs.
Enligt Karlsson vill konsumenterna i dag ha ett mer personligt utbud både i form av butiker, restauranger, kultur, service och miljöer. Samtidigt vill man ha bekvämligheten med ett stort utbud, koncentrerat till en plats. Lösningen är vad man i USA kallar ”lifestyle-centers”, handelsplatser med ett mer nischat och målgruppsinriktat utbud och som mer påminner om en liten stadskärna än dagens traditionella storcentrum.
– De verkliga stadskärnorna får dock allt svårare att på allvar kunna konkurrera med handelsplatserna som med sin koncentration erbjuder så mycket mer bekvämlighet, längre öppettider och effektivare management och marknadsföring.
Den typen av handelsplatser är vad Håkan Karlsson vill utveckla. Även han har dock en och annan inglasad köpgalleria på sitt samvete: A6 i Jönköping, Marieberg i Örebro, Triangeln i Malmö, Kista Galleria och många fler. Karlsson har varit i branschen längre än de flesta.
Det började redan i början på 1960-talet på ASK (Aktiebolaget Svenska Kolonialvarugrossister, som blev Dagab som blev Axfood). Håkan Karlsson arbetade som butikskonsulent i Örebro med omnejd.
Efter några år började han arbeta med butiksutveckling åt ASK i Solna.
Där träffade han Jan V Bergqvist som arbetade med etableringsfrågor och marknadsanalys för nya butikslägen. De två startade i slutet på 60-talet Centrumutveckling. Kärnverksamheten var marknadsanalys och konceptutveckling.
Till en början var kunderna uteslutande kommuner och kommunala bostadsbolag som på den tiden var nästan de enda som utvecklade köpcentrum, till exempel i de nya miljonprogramsområdena.
Kommunerna hade dock svårt att få till en bra butiksmix. Centrumutveckling hjälpte dem att få till en bättre mix och besjälades av att bygga ihop butikssidan med en väl
utvecklad samhällelig service i bostadsområdes- och kommuncentrum.
Det kom en hel del beställningar från kommunerna. Centrumutvecklings första uppdrag var Gottsunda centrum i Uppsala, Åkersberga centrum, Bro centrum i Upplands Bro, Sigtuna centrum och Hertsölund centrum i Luleå.
Kommunerna hade dock svårt att få ekonomin att räcka till för ordentliga satsningar, Karlsson och Bergqvist började därför snegla allt mer mot de privata fastighetsägarna och byggföretagen, som börjat intressera sig för köpcentrum.
År 1974 kom ett genombrott tack vare en större beställning från Siab. Uppdraget var att formge ett nytt köpcentrum i centrala Norrköping, Linden. Anläggningen stod klar 1977 och är fortfarande i full drift.
Den fullständiga artikeln går att läsa i Fastighetsvärlden #9/2008