Krönikor

Vad kan vi lära av ICA?

Thomas Erséus. VD vid börsnoterade Kungsleden sedan 2006. Tidigare VD och koncernchef för WSP Europe AB. Göteborgare som har stuga i norska Trysil.

Visa faktaruta

Innan jag började som VD för Kungsleden 2006 hade jag under 20 år arbetat i olika tjänsteföretag. I verksamheter vars balansräkning går hem varje dag efter jobbet, där lönsamheten var beroende på om julafton och därmed nyårsafton inföll en lördag eller tisdag. Orderboken var naturligtvis oftast väldigt god i närtid för att sedan minska ganska så snabbt ju längre fram i tiden man kom. Skönt att då få byta till något där hyran kommer in 365 dagar om året oavsett när jul infinner sig, med flera års kvarvarande löptid på hyreskontrakten etc.

Min första reflektion på det nya jobbet var hur skönt detta var. Men är det en falsk trygghet vi i fastighetsbranschen hamnat i? Har vi samma kundfokus som företag vars verksamhet lite går ur hand i mun. På tal om det. Ta ICA som ett exempel. De börjar varje dag med en tom kassa men vet rätt väl hur försäljningen går genom smart Business Intelligence. De vet vad som köps i butiken och vilka dagar. Du som kund får genom ditt kundkort riktade reklamerbjudanden kopplat till vad du gillar och det du brukar köpa. Jämför dina erbjudanden med någon bekants och du ser hur olika dessa erbjudanden kan vara.

Google och Facebook läser av vad du söker, bygger upp sin kunskap om dig som kund och riktar sin reklam beroende på dina intressen. Flygbolag, Banker, Försäkringsbolag och andra har lojalitetsprogram för repetitiva köp och större affärer. Tripadvisor skapar en plattform för ambassadörer som tipsar dig om resvärda ställen och kvalitativa upplevelser (eller inte). Listan kan göras oändligt lång och vi fattar antagligen inte hur väl de, som vi köper varor och tjänster, av känner oss. Hur är det då med fastighetsbolag? Vad kan vi lära av tumtryckargenerationen (smartphonevana ungdomar som trycker med tummen på hissknappen i stället för med pekfingret som vi äldre)? Dessa unga människor är framtidens hyresgäster. Utvecklar vi appar för att kunna hitta nya bra och flexibla lokaler?

Läser vi av sökmönstret på våra hemsidor för att se vad som intresserar besökaren? Lär vi oss tillräckligt av andra branscher som måste förtjäna kunders lojalitet varje dag? Är vi tillräckligt pålästa för att förekomma, föreslå och erbjuda olika typer av proaktiva lösningar?

Kan vi redan nu skapa fastighetsbranschens Tripadvisor genom att bygga upp en Tenantadvisor där hyresgästerna kan berätta om sina rekommendationer och erfarenheter eller skall vi vänta på att nästa generation gör det? Våra långa hyreskontrakt gör oss nog alla lite väl trygga i tron att relationen till hyresgästen skall bestå under lång tid. Jag är övertygad om att det finns massa spännande saker att göra även i vår bransch redan nu.

 

Fler Krönikor

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Medelmåttornas tyranni är här

Det mediokra blir det nya normala. Sverige ett land på dekis.

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Krönika

En björntjänst med för höga krav

”Klockan två en fredagseftermiddag är pendelstationerna på ön knökfulla med hantverkare”.

Tillbaka till förstasidan