Vad kan vi lära av ICA?

Thomas Erséus. VD vid börsnoterade Kungsleden sedan 2006. Tidigare VD och koncernchef för WSP Europe AB. Göteborgare som har stuga i norska Trysil.

Visa faktaruta

Innan jag började som VD för Kungsleden 2006 hade jag under 20 år arbetat i olika tjänsteföretag. I verksamheter vars balansräkning går hem varje dag efter jobbet, där lönsamheten var beroende på om julafton och därmed nyårsafton inföll en lördag eller tisdag. Orderboken var naturligtvis oftast väldigt god i närtid för att sedan minska ganska så snabbt ju längre fram i tiden man kom. Skönt att då få byta till något där hyran kommer in 365 dagar om året oavsett när jul infinner sig, med flera års kvarvarande löptid på hyreskontrakten etc.

Min första reflektion på det nya jobbet var hur skönt detta var. Men är det en falsk trygghet vi i fastighetsbranschen hamnat i? Har vi samma kundfokus som företag vars verksamhet lite går ur hand i mun. På tal om det. Ta ICA som ett exempel. De börjar varje dag med en tom kassa men vet rätt väl hur försäljningen går genom smart Business Intelligence. De vet vad som köps i butiken och vilka dagar. Du som kund får genom ditt kundkort riktade reklamerbjudanden kopplat till vad du gillar och det du brukar köpa. Jämför dina erbjudanden med någon bekants och du ser hur olika dessa erbjudanden kan vara.

Google och Facebook läser av vad du söker, bygger upp sin kunskap om dig som kund och riktar sin reklam beroende på dina intressen. Flygbolag, Banker, Försäkringsbolag och andra har lojalitetsprogram för repetitiva köp och större affärer. Tripadvisor skapar en plattform för ambassadörer som tipsar dig om resvärda ställen och kvalitativa upplevelser (eller inte). Listan kan göras oändligt lång och vi fattar antagligen inte hur väl de, som vi köper varor och tjänster, av känner oss. Hur är det då med fastighetsbolag? Vad kan vi lära av tumtryckargenerationen (smartphonevana ungdomar som trycker med tummen på hissknappen i stället för med pekfingret som vi äldre)? Dessa unga människor är framtidens hyresgäster. Utvecklar vi appar för att kunna hitta nya bra och flexibla lokaler?

Läser vi av sökmönstret på våra hemsidor för att se vad som intresserar besökaren? Lär vi oss tillräckligt av andra branscher som måste förtjäna kunders lojalitet varje dag? Är vi tillräckligt pålästa för att förekomma, föreslå och erbjuda olika typer av proaktiva lösningar?

Kan vi redan nu skapa fastighetsbranschens Tripadvisor genom att bygga upp en Tenantadvisor där hyresgästerna kan berätta om sina rekommendationer och erfarenheter eller skall vi vänta på att nästa generation gör det? Våra långa hyreskontrakt gör oss nog alla lite väl trygga i tron att relationen till hyresgästen skall bestå under lång tid. Jag är övertygad om att det finns massa spännande saker att göra även i vår bransch redan nu.

 

Fler Krönikor

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Drömmer som Magdalena

”I sömnen kom den, den inre monologen, grubblerier från statsministern själv.”

Krönika

Varför fokus på fler byråkrater?

”Som om Boverket skulle ha bättre lokal koll än kommunerna.”

Krönika

Ansvarsutkrävande – var god dröj

Riksbanken – denna vördnadsbjudande institution. Höjd över partipolitisk småskurenhet. Arbetsplats för 100-tals högutbildade ekonomer. Ledd av en direktion bestående av …

Krönika

Miljölagen måste göras om i grunden

”Politikerna stiftar lagar med motstridiga mål.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Förlåt mig. Hur kan man ha så fel?

”Nu tycker jag synd om hotellägare och operatörer igen.”

Krönika

När kommer inflationen?

”Minsta signal om att inflationen är på väg upp får investerarna att ta position.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Visitismen är Sveriges framtid

”Samtliga jag talar med – undantagslöst – saknar de sociala kontakterna”

Krönika

Renässans för fastighetsskatten?

”Fastighetsskatten är godtycklig – dess avkastning går inte att beräkna”

Krönika

Utseende är inte allt

”Att sälja radhus och villor kan vara svårt i det polisen kallar särskilt utsatt område.”

Krönika

Dan Andersson och Klarakvarteren

”Vi renoverar det som är borta, bevarar rivna hus, återupplivar de döda.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Studieresa till Landskrona?

”Det behövs helt nya, lång­siktiga grepp. Fastighets­ägarna borde till exempel börja bry sig.”

Krönika

Happy days are here again

”Så snart allt återgår till det normala blir det business as usual.”

Krönika

En chans för att överleva

Så har jag suttit här hemma framför datorn dag efter dag och ibland stirrat ut över den skräpiga bergsknallen på …

Krönika

Förstärkta trender i pandemins spår

Dag Klerfelt redogör för tendenserna – dit coronan för oss.

Tillbaka till förstasidan