Ser man på arbetsmarknaden idag finns det många typer av företag och branscher som inte fanns bara för 10-15 år sedan. Hela internet-hypen som kom i raketfart för att sedan till stor del krascha har inte minst skapat nya behov och beteenden bland i stort sett alla i samhället. Moderna mor- och farföräldrar chattar med sina barnbarn på internet t.ex. Hur många affärsbrev på vanligt papper, skickade i kuvert med frimärken har du skrivit de senaste 12 månaderna. Jag tror inte jag har skrivit ett enda faktiskt. All kommunikation går i stort sett via mail och med dessa en uppsjö av bilagor som dessutom kopieras till allt för många mottagare.
Vad händer i vår egen bransch. Våra produkter är ju i stort sett de samma idag som för 10-15 år sedan. Detta då det finns en stor tröghet i förändringen av ett fastighetsbestånd som kanske har 50 års livslängd. Det som dock även i vår bransch kommer gå i ett rasande tempo är ju förnyelsen av medarbetarna. Vi står inför stora pensionsavgångar av äldre medarbetare som fick sin utbildning och värderingar långt innan internet var känt. Detta kommer också innebära att vi som arbetsgivare måste tänka om. Förr var utgångspunkten väldigt mycket vad du som ny medarbetare kunde erbjuda ett företag i form av kompetens, kontakter och erfarenheter. Nu blir det mer så att frågan istället riktas mot oss företagsledare. Vad kan Ni som företag erbjuda mig? Förutom marknadsmässiga villkor kommer krav på t.ex. socialt ansvar, miljöengagemang bli skillnader oss emellan som kommer avgöra vem av oss som får de bästa medarbetarna i den nya generationen. Nu 80-talisterna och om några år 90-talisterna.
Kan det till och med vara så att vi har ett problem att vi som bransch inte har attraktionskraft nog att få tillräckligt många duktiga studenter att välja utbildningar som riktar sig mot oss som målgrupp?
Jag vill utmana oss alla att se till att vi platsar bland de bästa arbetsgivarna i framtiden. Vi ser i vår verksamhet vilket engagemang som skapas när t.ex. en katastrof händer på Haiti. Medarbetarna startade omedelbart en egen insamling genom att gå till Röda Korset och hämta bössor som man gick runt med bland medarbetarna och sedan ställde i receptionen för att besökare också skulle kunna vara med. Vidare utmanade de också oss som företag att också bidra. Jag tycker det är häftigt! Vad tycker du?