Krönikor

Starka varumärken är viktigt

Det har många gånger förundrat mig hur ofta insiktsfulla personer säger att de inte faller för så enkla knep som varumärken. Ett varumärke är inte en reklamsymbol, det är ett sätt att förmedla värderingar, som med stolthet kan delas av den målgrupp det riktas mot.

   Varumärke skapas genom kommunikation mellan människor. 
Det är i det trovärdigt levererade budskapet man lägger grunden till sitt varumärke, men förutsätter att budskapet är väl grundat i visioner, mål, strategier och värderingar. Om dessa parametrar är genomtänkta, trovärdiga och förankrade kan grunden läggas till sin önskade plattform. Dessutom krävs långsiktighet och tålamod.

   Världens idag ledande varumärken är grundade med en lång historik, exempelvis Coca Cola, Ikea, Canon, H & M och IBM. Även inom den snabba IT-branschen tog det lång tid att etablera varumärken som Microsoft och Apple. Ett lysande undantag utgör Google som på ett par år lyckades etablera ett av världens starkaste varumärken till ett verb – att googla. Hemligheten ligger i användargränssnittet, att googla gör många flera gånger om dagen.
 
   Gäller detta även Fastighetsbranschen? Jag vill hävda i alla högsta grad. Vi säljer en produkt/tjänst som konsumeras varje dag – en effektiv arbetsplats, ett trivsamt boende eller ett framgångsrikt butiksläge. Problemet är att många betraktar vårt utbud som en sällanköpsprodukt.

   Att bygga ett starkt varumärke har flera syften. Attrahera nya kunder är ett självklart mål. Viktigast är förmodligen dock att satisfiera befintliga kunder så att de känner trygghet i sitt val av hyresvärd. Att hyra en lokal eller boende är trots allt ett mycket stort åtagande för de flesta och nöjda och stabila hyresgäster ökar lönsamheten för hyresvärden. 

   Fastighetsbranschens NöjdKundIndex har år efter år visat på ett tydligt samband mellan stark image och nöjda kunder. Ett tredje mål är att skapa stolthet och delaktighet hos den egna personalen, vilket driver både effektivitet och serviceanda. Det fjärde är att skapa ett attraktivt varumärke för rekrytering i syfte att nå den bästa kompetensen. Sist men inte minst ökar ett starkt varumärke värdet på det egna företaget.

   Jag vill avsluta med ytterligare en dimension för just Fastighetsbranschen.  Vi står inför stora pensionsavgångar och ökad konkurrens om den framtida kompetensen.  En GAP analys visar att rekryteringsbehoven uppgår till ca 5 500 personer fram till 2011 och ytterligare ca 10 500 fram till 2021, motsvarande ca 40 % av alla anställda. Detta ska genomföras i hård konkurrens med attraktiva branscher som Media, IT, Finans och Turism.  Jag är övertygad om att nyckeln i denna kamp ligger i ett starkt varumärke för branschen som helhet. Det kan bara byggas upp från grunden av framgångsrika företag med starka egna varumärken och en satsning på attraktiva arbetsvillkor, bra kommunikation och utbildning.

   Börja dock gärna bygga eller förstärka era egna varumärken, det blir branschens effektivaste hjälp till självhjälp.

  • Kommentera gärna krönikan här nedanför! En ny ”het” krönikör publiceras här varje måndag.

Fler Krönikor

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Medelmåttornas tyranni är här

Det mediokra blir det nya normala. Sverige ett land på dekis.

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Krönika

En björntjänst med för höga krav

”Klockan två en fredagseftermiddag är pendelstationerna på ön knökfulla med hantverkare”.

Tillbaka till förstasidan