Starka varumärken är viktigt

Det har många gånger förundrat mig hur ofta insiktsfulla personer säger att de inte faller för så enkla knep som varumärken. Ett varumärke är inte en reklamsymbol, det är ett sätt att förmedla värderingar, som med stolthet kan delas av den målgrupp det riktas mot.

   Varumärke skapas genom kommunikation mellan människor. 
Det är i det trovärdigt levererade budskapet man lägger grunden till sitt varumärke, men förutsätter att budskapet är väl grundat i visioner, mål, strategier och värderingar. Om dessa parametrar är genomtänkta, trovärdiga och förankrade kan grunden läggas till sin önskade plattform. Dessutom krävs långsiktighet och tålamod.

   Världens idag ledande varumärken är grundade med en lång historik, exempelvis Coca Cola, Ikea, Canon, H & M och IBM. Även inom den snabba IT-branschen tog det lång tid att etablera varumärken som Microsoft och Apple. Ett lysande undantag utgör Google som på ett par år lyckades etablera ett av världens starkaste varumärken till ett verb – att googla. Hemligheten ligger i användargränssnittet, att googla gör många flera gånger om dagen.
 
   Gäller detta även Fastighetsbranschen? Jag vill hävda i alla högsta grad. Vi säljer en produkt/tjänst som konsumeras varje dag – en effektiv arbetsplats, ett trivsamt boende eller ett framgångsrikt butiksläge. Problemet är att många betraktar vårt utbud som en sällanköpsprodukt.

   Att bygga ett starkt varumärke har flera syften. Attrahera nya kunder är ett självklart mål. Viktigast är förmodligen dock att satisfiera befintliga kunder så att de känner trygghet i sitt val av hyresvärd. Att hyra en lokal eller boende är trots allt ett mycket stort åtagande för de flesta och nöjda och stabila hyresgäster ökar lönsamheten för hyresvärden. 

   Fastighetsbranschens NöjdKundIndex har år efter år visat på ett tydligt samband mellan stark image och nöjda kunder. Ett tredje mål är att skapa stolthet och delaktighet hos den egna personalen, vilket driver både effektivitet och serviceanda. Det fjärde är att skapa ett attraktivt varumärke för rekrytering i syfte att nå den bästa kompetensen. Sist men inte minst ökar ett starkt varumärke värdet på det egna företaget.

   Jag vill avsluta med ytterligare en dimension för just Fastighetsbranschen.  Vi står inför stora pensionsavgångar och ökad konkurrens om den framtida kompetensen.  En GAP analys visar att rekryteringsbehoven uppgår till ca 5 500 personer fram till 2011 och ytterligare ca 10 500 fram till 2021, motsvarande ca 40 % av alla anställda. Detta ska genomföras i hård konkurrens med attraktiva branscher som Media, IT, Finans och Turism.  Jag är övertygad om att nyckeln i denna kamp ligger i ett starkt varumärke för branschen som helhet. Det kan bara byggas upp från grunden av framgångsrika företag med starka egna varumärken och en satsning på attraktiva arbetsvillkor, bra kommunikation och utbildning.

   Börja dock gärna bygga eller förstärka era egna varumärken, det blir branschens effektivaste hjälp till självhjälp.

  • Kommentera gärna krönikan här nedanför! En ny ”het” krönikör publiceras här varje måndag.

Fler Krönikor

Krönika

Studieresa till Landskrona?

”Det behövs helt nya, lång­siktiga grepp. Fastighets­ägarna borde till exempel börja bry sig.”

Krönika

Happy days are here again

”Så snart allt återgår till det normala blir det business as usual.”

Krönika

En chans för att överleva

Så har jag suttit här hemma framför datorn dag efter dag och ibland stirrat ut över den skräpiga bergsknallen på …

Krönika

Förstärkta trender i pandemins spår

Dag Klerfelt redogör för tendenserna – dit coronan för oss.

Krönika

Det osända kundbrevet

Visst, när det kommer ett företag och vill hyra sådär 6.500 kvm på fina gatan brukar det bli litet fart …

Krönika

Det heliga överskottet?

”Vi vet ju inte hur regering och riksdag skulle ha handlat utan den tvångströjan.”

Krönika

Måste få bygga som man vill

”Sen kom kommunen för att inspektera. Pang, bom. Entrén var inte tillgänglighetsanpassad nog”

Krönika

Kapitalet tränger ut folk

”Åtråvärd mark med hus kidnappas av kapitalstarka riskbolag.”

Krönika

Racka inte ner på det unika

Första gången statsminister Löfven neggade om Almedalen var 2017. Han sa då att han hellre reste runt i landet för …

Krönika

2001 – ett år att minnas

År 2001 kan gå till historien. Då chockades USA av 9/11 och inledde med det kriget mot terrorn. Samma år …

Krönika

"Dags att släppa in hyreskatter bland villahermeliner"

Malin Siwe är trött på att villaområden ska fredas.

Krönika

Kapitalism utan ansikten

”Jag fruktar att den dödar plats efter plats, stad efter stad.”

Krönika

Det höll på att gå helt på tok

Populära Nordic Party fyller tio år. Men första året som festfixare var ingen succé.

Krönika

Lär av Socialdemokraterna

”Folk mår bäst av att inte veta hur korvar och lagar blir till”.

Tillbaka till förstasidan