Racka inte ner på det unika
Jan Wifstrand, Krönikör
Är sedan våren 2016 krönikör för Fastighetsvärlden. Wifstrand har varit chefredaktör på Sydsvenskan och DN. Nu är han VD för nyhetsbyrån Rapidus. Han har även ett flertal gånger varit moderator vid FV:s seminarier.
Första gången statsminister Löfven neggade om Almedalen var 2017.
Han sa då att han hellre reste runt i landet för att träffa folk ”som kanske aldrig skulle besöka en politikervecka”.
Jaja, men har han inte ett helt år på sig att göra det ändå? Och varför i så fall skicka Magdalena Andersson i stället? Behöver inte hon träffa ”vanligt folk”?
Det är en speciell sorts populism att racka ner på ett till nyligen världsunikt arrangemang, skapat av Olof Palme för 51 år sedan. Nu har idén gått på export, där Folkemødet på Bornholm är en lysande succé, ett mycket stort event, helt byggd på Almedalens idé.
Gotlandsveckans belackare hävdar att det numera mest handlar om näringslivets lobbyism. Då har de inte läst programmet ordentligt. Till exempel ideella organisationer som ägnar sig åt samhällets tyngsta frågor är rikligt representerade.
Jag har aldrig sett en mötesplats som bättre knyter ihop samhällets olika intressenter
Hur som helst med det. Poängen med Almedalen är knappast att möta allmänheten. Men jag har aldrig sett en mötesplats som bättre knyter ihop samhällets olika intressenter och skapar spontana möten mellan företrädare för partier, organisationer och företag.
Fastighetsbranschen passar in som hand i handske. Här kan alla dess aktörer visa hur frågorna om att rent fysiskt bygga landet skär igenom alla sektorer.
När landet befolkningsmässigt vuxit så det knakat får det här ämnet en större betydelse. Det handlar inte om hus. Det handlar om att bygga ett fysiskt bättre Sverige.
Utmaningen för arrangörerna vore att skapa opinionsturism på riktigt, att se till att många fler ur Löfvens omhuldade allmänhet också kunde komma. Då krävs kreativa lösningar som just fastighetsbranschen skulle kunna bidra med. Självklart går det att ordna logi till rimliga priser för ytterligare några tusen besökare.
Så kalla in Jens Engwall, Ilija Batljan, Biljana Pehrsson och Ulrika Hallengren och sammanför dem med några smarta hjärnor från besöksnäringen. Då kommer det fram idéer som skulle slå Löfven med häpnad. Så slipper han dissa Visby och världens bästa opinionsfestival.