Krönikor

Mipim är som Facebook

Mipim är otidsenlig och har en besvärlig image. Det är inte mina ord utan en del av Malmö stads motivering till att kommunen drar ner rejält på sin närvaro vid den franska fastighetsmässan. Kommunen har hoppat av montersamarbetet med Köpenhamn och skickar inga politiker till Cannes i år.

Frågan är om Malmös beslut att lägga ner satsningen på Mipim är början på en trend som även kommer att sprida sig till de svenska företagen.
Under en vecka i februari frågade vi på Fastighetsvärlden våra läsare i en webbenkät om de tycker att svenska kommuner bör delta på mässan. 334 läsare deltog och av dem svarade 72 procent: ”Nej, det är en onödig kostnad för skattebetalarna.”

Nu ska man inte dra för stora växlar av en webbenkät som inte är statistiskt säkerhetsställd. Men det är ändå intressant att många av er som jobbar i fastighetsbranschen inte tycker att mässan är värdefull för svenska kommuner att delta vid. De senaste åren har nämligen allt fler börjat ifrågasätta Mipims plats som den självklara mötesplatsen för branschen. Jag misstänker att flera aspekter spelar in.

Flyget ner till Cannes blir som att färdas tillbaka i en tidsmaskin.

Att slussa ner stora delar av den svenska fastighetseliten till Rivieran när de flesta, handen på hjärtat, ändå mest nätverkar och gör affärer med andra svenskar känns kanske inte klockrent för en bransch där hållbarhet är en viktig del av varumärkesbyggandet.

En annan ingrediens som troligen får en del att skruva på sig är mansdominansen. När fastighetsbolag i Sverige är bäst bland börsbolagen på jämställdhet och många chefer är kvinnor, då blir flyget ner till Cannes som att färdas tillbaka i en tidsmaskin. Det går liksom inte att bortse från havet av män i kostymer längs Croisetten. Och även fast det inte ligger på de svenska bolagens axlar att göra något åt det så kan det ändå få folk att känna sig obekväma.

Om fler kommer att följa Malmö stads exempel återstår att se. Men om det sker så kan det nog gå snabbt utför i besöksantalen. För när jag pratar med folk i branschen får jag känslan av att många har en relation till Mipim som påminner om den jag har till Facebook: Det kostar mer än det smakar men jag kan inte riktigt klippa banden för alla andra är ju där – och risken finns att jag missar något kul.

Med andra ord, vi ses i Cannes!

Fler Krönikor

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Medelmåttornas tyranni är här

Det mediokra blir det nya normala. Sverige ett land på dekis.

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Krönika

En björntjänst med för höga krav

”Klockan två en fredagseftermiddag är pendelstationerna på ön knökfulla med hantverkare”.

Tillbaka till förstasidan