Fiber är nyttigt för husen också
Johan Zachrisson bor sedan 2012 i New York och driver egen konsultverksamhet. Han var tidigare fastighetschef på Humlegården.
Jag arbetar sedan en tid tillbaka med att etablera en svensk-amerikansk startup. När man träffar investerare i USA är det ett plus att vara svensk. Ställt i relation till folkmängden kommer oproportionerligt många framgångsrika techföretag från Sverige. Skype och Spotify, Minecraft och CandyCrush, Klarna och iZettle är några. Vad beror det på?
Vi är moderna. Självständiga. Hyfsad utbildningsnivå, än så länge. Beresta. Bra på engelska. Och så har vi bredband!
Tack vare 20-årsjubilerande Stokab kan man i Stockholm få bättre bandbredd till lägre pris än någonstans i USA. Det har lagt en fantastisk grund för utvecklingen av små och stora företag.
USA har man inte tagit initiativ till denna typ av offentliga investeringar. Mer än 90% av bredbandet här distribueras via kabelnät som ägs av privata regionala monopol. Och då snackar vi kabel. Inte fiber. Situationen medför att kunden inte har kontroll över kapacitet och pris. Och kabel eller trådlöst kommer aldrig upp i samma kapacitet som fiber.
När världens största telekomföretag Comcast nu köper TimeWarner Cable för 45 miljarder USD oroar sig många för att den förstärkta monopolsituationen ska hota USAs långsiktiga konkurrenskraft i den moderna ekonomin. Röster höjs för att Obama ska ingripa. Telekomexperten och Harvardprofessorn Susan Crawford jämför det med vad president Eisenhower gjorde för motorvägarna och Roosevelt för elektriciteten.
Stabilt och tillgängligt bredband är ett basbehov för ett modernt samhälle idag. Dels för företagen, men även för att möjliggöra en effektiv vardag för hushållen. Det har blivit en förutsättning för modernt liv och företagande på samma sätt som vägar, järnvägar och elektricitet.
I storstadsregionerna i USA finns det givetvis fiber, men inte i samma utsträckning och till samma pris. Enligt Crawford har snittkonsumenten i Stockholm mer än tio gånger snabbare internet, för en fjärdedel av priset, än sin kompis i New York.
Det handlar inte bara om vår bildkvalitet på Netflix. Bredband är en förutsättning för många tjänster i dagens samhälle. Det handlar om var nya idéer kommer från, och var nya jobb skapas. De ungdomar som växer upp nu tar det för givet att kunna vara online. De blir kompetenta användare. Några av dem kommer att se möjligheter som kan bli framtidens snabbväxande företag.
Insikten om detta växer. Inspirerade av Stockholm planerar nu bland annat Boston, Chicago, San Fransisco och Los Angeles att bygga stadsnät liknande Stokab. Men vi ligger 20 år före. Stokab startades 1994. Det är antagligen ett av de bästa investeringsbeslut som någonsin fattats i stadshuset. Det är en förstklassig allmännytta som dessutom genererar pengar till staden. Synd bara att man inte fattade beslut om utbyggnaden av tunnelbanan på samma möte, då hade den varit färdig nu…
Det är bra att vi har konkurrensfördelar med bredband. Det behöver vi. Sverige är ett litet folk. Arbetskraften är relativt dyr. Dessutom kan vi i vårt jämställda samhälle inte spendera särskilt många timmar på jobbet. Vi måste ju hämta på dagis! Det har gjort att vi tvingats bli effektiva. Väldigt effektiva. Och då kommer bredbandet väl till pass, när man ska jobba ikapp när barnen har gått och lagt sig.
Det är värt att fundera på vilka framsynta beslut och investeringar som kan skapa liknande långsiktiga konkurrensfördelar för svenska företag, och svenska fastighetsinvesteringar, under de kommande 20 åren.
För att ge ytterligare perspektiv på hur framsynt etableringen av Stokab var kan noteras att den första webbplatsen http://info.cern.ch/ publicerades den 6 augusti 1991. Användandet av internet var fortfarande i sin linda. Hur många hade ens en mailadress 1994?