För några veckor sedan hade vi val till Sveriges Riksdag, landsting och kommuner. Vi är nog många som upplever att vi lever i ett demokratiskt land. En upplevelse som fick sig en liten törn inte minst när det gäller hur vissa röster hanterades, ogiltigförklarades, glömdes eller tappades bort och inte minst hur mandatfördelningen räknas ut.
Dom flesta av oss gick och röstade, ca 82 procent, men det fanns några som stannade hemma och kanske bara tänkte hur dom skulle ha röstat om dom gått till vallokalerna. En del säger t.o.m. att det är tanken som räknas, men så långt har vi inte kommit ännu. Men vad är det vi röstar på? Är det plånboksfrågor, d.v.s. vilken service jag som medborgare kan få av ett visst parti eller block eller är det ideologin och idéerna bakom partiprogrammen som styr våra val?
Kan man föra över detta i företagandet?
Enligt Kairos Future så håller vi på att lämna kunskapssamhället och gå in i tankesamhället. I en värld där information, innovation och kopiering snurrar i en allt snabbare takt kommer tankeproduktiviteten att bli en konkurrensfördel och nyckelfaktor. Företag behöver i större utsträckning kunna omvandla marknadsinsikter till produkter och tjänster. Övertaget ligger i idéerna. Men hur ser vi till att accelerera tänkandet i bolaget? Hur idérika är våra möten och hur fångar vi upp idéer i företaget och bland våra medarbetare.
I det sammanhanget räknas faktiskt varje röst. En bra idé är lika mycket värd var den än kommer fram i bolaget. Det gäller bara att vaska fram dem som guldgrävarna gjorde på sin tid.
Som Möjligheternas fastighetsbolag försöker vi ständigt utmana oss själva att tänka nytt eller annorlunda. Det kan handla om att hitta nya finansieringsformer i en kreditmarknad i förändring, samarbetsformer med våra kunder som hållbara hyresavtal, affärer där risk kan vändas till möjlighet t.ex. genom att kunna bedöma miljörisker bättre än andra.
Just pågår projektet Guldkorn på Leden inom Kungsleden där en symbolisk guldvaskningspanna skickas som en budkavle genom organisationen för att vaska fram de goda idéerna och tankarna som leder till ökad konkurrenskraft och lönsamhet. Idéer som både är bra för vår plånbok och som ideologiskt rimmar med våra värderingar. Som sagt, se till att varje röst räknas. Inte bara den som skriker högst.