Krönikor

Där vägen till framgång finns

Jerker Söderlind är arkitekt SAR/MSA, journalist, Tekn. Dr. Han är stadsforskare och lärare på KTH Samhällsbyggnad, avd för regionala och urbana studier och han är ordförande i City i Samverkan. Söderlind har även ett förflutet på Expressen och han kallar sig ”marknadsurbanist”. Han driver bolaget Stadsliv AB.

Visa faktaruta

Det finns en orsak till att;

– bilar har en ratt och fyra hjul och inte tvärtom
– en orkester har en dirigent och tolv violinister och inte tvärtom
– Apple öppnar sin svenska premimumbutik i Täby Centrum och inte i Stockholms city
– den engelska leksakskedjan Hamleys öppnar sin flaggskeppsbutik i Nacka Forum och inte i Stockholms city

Det finns alltid en orsak till det som händer – och till det som inte händer.

Det finns en orsak till att Sickla Köpkvarter kan erbjuda små hantverksbutiker en hel gata med bra lokaler till rimliga priser. Det finns en orsak till att enskilda fastighetsägare längs Gamla Brogatan i Stockholms city inte kan göra det.

Låt oss kalla denna orsak för boxen. Den box vi ofta hör att vi ska tänka utanför.

Jag tror att det är fel

Jag tror att vi ska fortsätta att tänka inne i boxen. Men göra boxen större. Och tänka större tankar inne i större boxar.

Det handlar inte bara om handel, det handlar om våra städer över huvud taget. Det finns en orsak till att Sundsvall byggde en fantastisk stadskärna med shopping, arbetsplatser, service, bostäder och kultur med allt inom gångavstånd – på 1800-talet. Det finns en orsak till att Sundsvall bygger ett kaotiskt handels- och arbetsplatsområde utan bostäder med stora ytparkeringar 8 kilometer från stadskärnan med allt fler bilar – i detta vårt ekologiskt fixerade 2000-tal.

På 1800-talet planerade man en enda stor box, som rymde allt. Stadskärnan.

Idag planerar man i Sundsvall olika små boxar, utan samband. Och handeln förvisas till handelsboxar. Och bostäderna i en ny bostadsbox längs norra hamnen i Sundsvall. (Där handeln egentligen borde ha legat)

Det finns en orsak till att Carnaby Street i London har ett starkt utbud, vacker belysning, kommersiellt framgångsrika handlare, många turister.

Det finns en orsak till att gamla Brogatan i Stockholm, bara några meter från Sveriges mest trafikerade gågata, har låga hyror, lågt flöde, ett icke genomtänkt utbud, på sin höjd acceptabel omsättning.

En trädgård är ett bra exempel på en box. En trädgård växer inte fram spontant, den kräver planering, skötsel, underhåll, någon som tar ansvar, krattar gångar, rensar ogräs, planterar och beskär.

En stadskärna kan ses som en box. Den behöver mer än frihet och öppenhet. Den har mycket att lära av externa handelsplatser och privata köpcentrumutvecklare. Därför måste vi återupprätta boxen, en box med gemensam budget och styrning, ansvar för helheten och mandat att fatta långsiktiga beslut.

Carnaby Street har en stor ägare. Gamla brogatan har ett stort antal mindre fastighetsägare. Därför kan Carnaby Street städas, pyntas, belysas och marknadsföras, på ett helt annat sätt än gamla brogatan.

Sickla köpkvarter har en enda ägare. Därför kan järnvägsgatans hantverksbutiker tillåtas att betala en lägre hyra än läget egentligen motiverar. Helt enkelt för att ägaren kan ta in på gungorna vad man förlorar på karusellen. (karusellen är i det här resonemanget det som drar folk till en plats, medan gungorna är de verksamheter som drar in de stora pengarna.) Man optimerar köpcentrumet genom att inte optimera alla delar.

Så inte längs gamla brogatan. Enskilda fastighetsägare kan inte ta in på grannens gunga vad de själva förlorar på att driva en karusell. Här sub-optimerar man genom att optimera inom den egna lilla fastigheten. Egentligen tänker Sicklas ägare på samma sätt. Men eftersom den egna ”boxen” är stor, blir livet och verksamheterna i denna stora box mycket bättre.

Det är på samma sätt med våra städer.

Planerare och politiker har i minst 50 år lämnat handeln åt sitt öde.

Ikeas efterlängtade etablering i Umeå kommer nu att placeras i ännu en isolerad handelsbox, slumpmässigt utslängd i ännu ett nytt väderstreck i Umeås redan tidigare splittrade handelsstruktur. Denna nya lilla box motverkar Umeås vision om en blandad, attraktiv, ekologisk och mindre bilberoende stad. Umeå saknar alltså den stora boxen, en beslutsfattare med ansvar för hela Umeås framtid. Umeå skulle ha mycket att lära av de framgångsrika och välplanerade boxarna Sickla, Carnaby Street, Täby Centrum, Nacka Forum.

Slutsats: Fastighetsägarna kring Gamla Brogatan måste skapa en gemensam box, göra gemensam sak, sätta av pengar på ett gemensamt konto, investera och höja lönsamheten längs hela gatan. Det låter inte särskilt liberalt. Ska man styra en hel gata på samma sätt som ett köpcentrum? Svar ja. Alternativet för Stockholms city och många andra stadskärnor är att många fortsätter att tänka inom många små boxar (de egna fastigheterna) och tappa marknadsandelar till välskötta boxar utanför stan.

Det är också ett alternativ. Kanske är det också rätt väg. För de som styr de stora boxarna är inte dumma. De förstår det här med utbud och efterfrågan. Och om folk vill ha riktig stad, då bygger den smarta affärsmannen, eller kvinnan, en stad runt sin handelsbox. Med den gamla staden som modell. Då har vi löst det här med stadskärnans problem. Då behövs inte den gamla stadskärnan. Den återuppstår på en annan plats.

Ett råd till både fastighetsägare och politiker: Gör en större box! Men fortsätt att tänka innanför boxen. Utanför finns ingenting.

Fler Krönikor

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Krönika

En björntjänst med för höga krav

”Klockan två en fredagseftermiddag är pendelstationerna på ön knökfulla med hantverkare”.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Drömmer som Magdalena

”I sömnen kom den, den inre monologen, grubblerier från statsministern själv.”

Krönika

EU har problem

Från EU hörs allt oftare krav på att bojkotta den ryska gasen. Men att omvandla ord till handling går trögt. …

Tillbaka till förstasidan