Krönikor

Att bygga varumärke

Av världens mest berömda byggnader är det få som kan klassas som kommersiella. På rak arm kan jag bara komma på Watergatekomplexet i Washington och World Trade Center i New York. Berömmelsen för dessa två exempel är inte av det positiva slaget och i det sistnämnda fallet finns ju inte ens tvillingtornen kvar.
Ett par andra berömda byggnader, långt ifrån kommersiella, dyker upp i medvetandet, den ena dateras några hundra år tillbaka i tiden, det andra några tusen – Taj Mahal i Agra, Indien och Cheops pyramid i Egypten.
Byggnader uppfördes för att förhärliga människor, i det ena fallet farao själv, i det andra Shah Jahans hustru Mumtaz Mahal som dött
i barnsäng. Både byggena krävde enorma insatser
i form av kapital och arbete. Exakt hur pyramiden byggdes vet vi inte, men det är ett så osannolikt mäktigt byggnadsverk att många vill söka förklaringar hos utomjordingar.
Om Taj Mahal, som byggdes på 1600-talet, vet vi mer. Över 20 000 människor var engagerade i projektet, som dränerade tillgången på skickliga hantverkare ända bort till Europa. När Shah Jahana började fundera över att bygga ett till likadant mausoleum till sig själv, satte sonen Yamuna stopp. Han ville inte se fadersarvet förött. Fadern sattes sonika på fästning.
Det är ytterst tveksamt om de båda byggherrarna tänkte på direktavkastning, omsättning, kostnad per kvadratmeter och vakansgrader när de drog igång sina projekt. Däremot byggde de värden, varumärken och plattformar som det heter med dagens marknadsföringsprosa. Det är inte alls omöjligt att byggnaderna genererat större ekonomiska värden än vad monumenten en gång kostade. Helt klart gjorde Farao Cheops och Shah Jahan långsiktiga fastighets-investeringar som gått hem. Det är värt att tänka på i en tid då horisonten inte är längre bort än nästa kvartalsrapport.

Fler Krönikor

Krönika

Rätt avkastning från din fastighetsportfölj?

Det är nu dags att utvärdera hur bra eller dåligt det gick för den egna portföljen. Lars Johnsson skriver om de viktiga nyckeltalen.

Krönika

Vi måste prata om Göteborg

”Demokratisk arkitektur är en lika knasig idé som demokratisk ekonomi.”

Krönika

Storebror ser dig

”Bara för att något är möjligt behöver det inte vara lämpligt.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Nu är hela Sverige ett utsatt område

”De kriminella gängen regerar. I problemområdena är mord och mordförsök fem gånger vanligare och anlagda bränder är upp till tolv gånger vanligare.”

Krönika

Dyrt att vara åldersfixerad

”Självfallet ska det finnas LSS-bostäder och särskilda boenden för äldre.”

Krönika

Räkna med apan

”Bolagen utsätts för risken att skandaliseras som följd av usla aktieval.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Göteborg är på väg att ta täten i Sverige

”Göteborg är så hårt på gång att det inte går att hitta rätt gata.”

Krönika

Dags att göra om PBL i grunden

(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2023) Muharrem Demirok får det inte inte lätt om han väljs till partiledare för …

Krönika

Fastighetsvärdering 2022 – en svårbemästrad pardans

Anders Elvinsson, värderingschef vid Cushman & Wakefield, i en FV-krönika om utmaningen att värdera när snabba skiften uppstår.

Krönika

Tillsätt en kommission

”Inför framtiden borde en kommission tillsättas.”

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Coliving och hotell blir en bra kombo

”Att minska styrkan i det ofrivilliga varumärket ’Loneliness in Sweden’ vore en välgärning.”

Krönika

En björntjänst med för höga krav

”Klockan två en fredagseftermiddag är pendelstationerna på ön knökfulla med hantverkare”.

Foto Jan Wifstrand
Krönika

Drömmer som Magdalena

”I sömnen kom den, den inre monologen, grubblerier från statsministern själv.”

Krönika

EU har problem

Från EU hörs allt oftare krav på att bojkotta den ryska gasen. Men att omvandla ord till handling går trögt. …

Tillbaka till förstasidan