Bolag och beskrivning
|
1. Castellum
Antal poäng: 47 |
Förändrad poäng: +3 |
Placering förra året: 1 |
Det mesta är sig likt men årsredovisningen har förbättrats ytterligare. I år upplyser till exempel bolaget om hur de skaffar sig nya hyresgäster. Företagets många olika flerårsöversikter kan använda som förebild för andra företag.
|
2. Wallenstam
Antal poäng: 44 |
Förändrad poäng: +1 |
Placering förra året: 2 |
Mest spännande i år är informationen om företagets energisatsningar. Betydligt mer information efterlyses om fastigheternas drifts- och underhållskostnader.
|
3. Home Properties
Antal poäng: 41 |
Förändrad poäng: +2 |
Placering förra året: 4 |
Företaget får åter höga poäng för beskrivningen av det egna beståndet. Det är detaljrikt och ger tillsammans med marknadsbeskrivningen en god bild av bolaget verklighet.
|
4. Klövern
Antal poäng: 40 |
Förändrad poäng: 0 |
Placering förra året: 3 |
Sparsam layot som dock innehåller mycket fakta. Men förbättringarna är få och samtidigt har bolaget lyft bort annat intressant innehåll. Oförändrad poäng.
|
5. Fabege
Antal poäng: 38 |
Förändrad poäng: +3 |
Placering förra året: 7 |
Nu beskriver Fabege sin krympta marknad på ett mycket bra sätt. Fortfarande saknas en tydlig resultatprognos.
|
5. Hufvudstaden
Antal poäng: 38 |
Förändrad poäng: 0 |
Placering förra året: 5 |
Kanske dags för Hufvudstaden att gå vidare med sin årsredovisning. Mer information om investerarmarknaden, den mest spännande i Sverige, efterlyses.
|
5. Wihlborgs
Antal poäng: 38 |
Förändrad poäng: +4 |
Placering förra året: 10 |
Trots att företaget inte lämnar någon prognos så ger VD-ordet en god bild av vad som är på gång att hända i bolaget. Flera nya poäng för förbättringar.
|
8. Brinova
Antal poäng: 37 |
Förändrad poäng: +2 |
Placering förra året: 7 |
Inleder med en snygg ”historik-karta”. Företaget får ett par ytterligare poäng för förbättringar. Borde kanske se över sin layout ännu mer till nästa upplaga.
|
8. Ljungberggruppen
Antal poäng: 37 |
Förändrad poäng: +3 |
Placering förra året: 11 |
Samgåendet med Atrium har gett flera nya poäng genom förbättrade marknadsbeskrivningar. Slarvade bort potential att bli ännu bättre.
|
10. Catena
Antal poäng: 36 |
Förändrad poäng: Ny |
Placering förra året: Ny |
Är bäst av årets nykomlingar på att redovisa både mål och måluppfyllelse. Borde förbättra sin fakta om potentialen i bolagets bestånd.
|
10. Kungsleden
Antal poäng: 36 |
Förändrad poäng: 0 |
Placering förra året: 6 |
Har genom layoutförändringar denna gång något luftigare sidor. Genomför annars få förändringar efter förra årets uppryckning.
|
12. Balder
Antal poäng: 35 |
Förändrad poäng: +5 |
Placering förra året: 12 |
Företaget har förbättrat sig på flera punkter sedan debuten förra året. Inleder med en bra översikt på regionnivå.Visar intjäningsförmåga men ingen prognos.
|
13. Heba
Antal poäng: 34 |
Förändrad poäng: -1 |
Placering förra året: 7 |
Minskat marknadsinformationen något, men framförallt saknas en ordentlig kommentar till det oönskade inhoppet av Wallenstam som storägare.
|
13. Sagax
Antal poäng: 34 |
Förändrad poäng: +8 |
Placering förra året: 14 |
Förra årets jumbo har tagit sig i kragen ordentligt och förbättrar sig på många punkter. Är det noterade bolag som tjänat in flest nya poäng.
|
15. Fastpartner
Antal poäng: 32 |
Förändrad poäng: +3 |
Placering förra året: 13 |
Presenterar flera förbättringar. De projektmöjligheter som finns i bolaget presenteras dock knappast alls, där finns utrymme för förbättring.
|
16. Din Bostad
Antal poäng: 31 |
Förändrad poäng: Ny |
Placering förra året: Ny |
Har många delmarknader att redovisa och gör ett hyggligt försök. Avstår från att lämna ifrån sig någon värdering vilket ger ett bottennapp.
|
17. Diös
Antal poäng: 30 |
Förändrad poäng: Ny |
Placering förra året: Ny |
En ganska tunn årsredovisning. Bäst är beskrivningen av det egna beståndet där en mycket omfattande tabellsida förser läsaren med mycket fakta.
|