Porträtt

Attityd är allt

Redan sju år gammal började Petter A Stordalen med affärer. Varje sommar, tills han var 16 år, stod han på torget i staden Porsgrunn söder om Oslo och sålde pappa handlarens jordgubbar. Som mest sålde han 2 400 halvkiloslådor om dagen. Lokaltidningen skrev om ”Jordgubbskungen”.
Ibland upplevde han dock konkurrensen som svår och klagade inför far om att han hade mindre bord, sämre parasoll och färre jordgubbar än andra torghandlare.
– Du får sälja de jordgubbar du har, svarade pappa Knut, några andra har du inte.
Denna ”jordgubbsfilosofi” är en viktig hörnsten i Stordalens affärsstrategi: Det är ingen idé att snegla på andra och önska att ens förutsättningar var bättre. Man kan bara sälja de jordgubbar man har.

Tanken var att Petter som äldste son skulle ta över ”Stordalens Minimarked” efter sin far. Han arbetade hårt och lärde sig snart allt som behövs för att driva en affär. Gradvis började dock tanken på att ta bli handlare i Porsgrunn att kännas allt för begränsad. Petters bror tog istället över affären medan han själv gick en annan väg.
År 1983 började Stordalen en utbildning i butiksledning hos Norskt Köpmannsinstitut med fortsatta studier på Varuhandelns Högskola och Norges Marknadshögskola.  År 1987 pågick sökandet efter en köpcentrumledare till City Syd i Trondheim. Man sökte en erfaren person i  40–50 årsåldern. Den 24-årige Petter A Stordalen, utan andra meriter än arbetet i pappas affär, fick jobbet. Han var Norges yngste köpcentrumledare någonsin. City Syd blev snabbt en stor succé.

För Stordalens del var det snart dags för nästa steg. Atle Brynestad anställde honom som vd för Bik Bok, ett bolag med hotell, köpcentrum och detaljhandel. Då kom han för första gången i kontakt med svenskt fastighetsfolk. Brynestad sålde i en miljardaffär sitt bolag ”Made in” till svenska Coronado. Det nya bolaget kallades ”Made in Coronado” och gick snart under i fastighetskrisen.
Tillsammans med två personer från ”Made in”, Jens Gundersen och Arvid Ramsdal, arbetade Stordalen i något år med att hjälpa bankerna med sina nödlidande krediter. I mars 1992 fick han verkligen något att bita i. Då gick ”Norges nk”, varuhuset Steen & Ström i konkurs. Petter A Stordalen gick in som vd och köpte samtidigt 50 procent av bolaget. Nyöppningen av Steen & Ström blev en stor succé, vilket till stor del får tillskrivas Stordalen personligen.
Framgångarna för Steen & Ström fortsatte med Stordalen vid rodret. Hans ägande späddes dock ut under resan gång och 1996 hade finansmannen Stein Erik Hagen makten i bolaget. Efter en konflikt fick Stordalen sparken från Steen & Ström.
– Det var en stor chock, berättar Petter A Stordalen. Jag hade ju byggt upp bolaget medan Hagen bara köpt in sig. Jag kunde inte sparkas, trodde jag.
Fylld av revanschlust tog Stordalen närmast omgående de cirka 200 miljoner försäljningen av hans aktier i Steen & Ström gav och satsade i en ny affärside. Han tecknade ett 20-årigt avtal som gav honom rätt att använda varumärkena Clarion, Quality och Comfort och började att bygga hotellkoncernen Choice. Från starten 1996 köptes de närmaste tre åren ett nytt hotell var 14:e dag. Idag omfattar koncernen över 5 000 anställda och 140 hotell. Bolaget är börsnoterat och idag kontrollerar Petter A Stordalen drygt 90 procent av aktierna.
– Egentligen borde jag tacka Hagen, säger Stordalen. Han gav mig drivkraften att bygga upp det jag har idag.

Den fullständiga artikeln går att finna i Fastighetvärlden nummer 7/8, 2005

Fler Porträtt

Porträtt

Redo att ta risk

Han gillar att ta kalkylerade risker och reser just nu Almas tredje fond.

Porträtt

Mer psykolog än ingenjör

FV-intervju. Under hans år som vd på Svefa har bolaget dubblats i storlek, och Mikael Lundström har gett sig den på att få till ytterligare en lika stor ökning.

Porträtt

Redo för förnyelse

Pembrokes Nordenchef berättar om bolagets filosofi och det efterlängtade projektet i Stockholms city.

Porträtt

Sätter tydliga mål

Målmedvetet och med låg risk har Hans Eliasson byggt en av Sveriges största bygg- och fastighetskoncerner.

Porträtt

Fängslande uppdrag

Ökade behov. Bolaget hon leder är verkligen speciellt, som namnet antyder. Och tyvärr behöver det växa.

Porträtt

Samhällsbyggare utan långbänkar

FRAMÅT. Inte ens när Johanna Frelin som ny tv-chef såg sig själv på löpsedlarna blev hon avskräckt. Hon visste redan att det var just chef hon ville vara. Nu leder hon Riksbyggen med fokus på hållbarhet och digitalisering, och helst vill hon att allt ska hända så snabbt som möjligt.

Porträtt

Fokus på det bästa

Hufvudstadens nya vd Anders Nygren i en lång FV-intervju.

Porträtt

Helgläsning: Varumärket i fonden

NREP-grundaren Rickard S Dahlberg i stor intervju.

Porträtt

Offensivt, kaxigt och rosa

Croisettes vd Per Svensson vill snabbt framåt. Antalet anställda har fördubblats årligen och nu siktar han mot börsen.

Porträtt

Tryck i affärerna

Han är boktryckarlärlingen från Karlshamn som nått tre miljarder i fastighetsvärde. Doldisen Stefan Lindström gör ett allt större avtryck i branschen efter uppmärksammade köp.

Porträtt

Söker handelns vinnare

Framåt. När andra investerare flydde från handelsfastigheter gick Jan Björks Redito in och storköpte utvalda delar. Nu ger sig bolaget in i flera nya investeringar.
Porträtt

Caroline Arehults akademiska utmaning

För knappt två år sedan kom kallduschen, budet som innebar att hennes jobb försvann. Nu har Caroline Arehult funnit en ny utmaning som Akademiska Hus nya vd.

Porträtt

Långläsning: Gasen i botten

Det är alltid rallytempo. Ivar Tollefsen har byggt upp Heimstaden till 275 miljarder kronor. Men vem är han? Läs FV stora intervju från 2007. Alla galna äventyr Synen på svenskar  ”Ingen respekt och all respekt”.

Porträtt

Bygger tillit – i koja som slott

Kameleont. Från Mexico City till kontoret på Östermalm – via norra Botkyrka, Handels och London. Nils Styfs krokiga resa in i branschen har gett honom en ovärderlig superkraft.

Tillbaka till förstasidan