Redan sju år gammal började Petter A Stordalen med affärer. Varje sommar, tills han var 16 år, stod han på torget i staden Porsgrunn söder om Oslo och sålde pappa handlarens jordgubbar. Som mest sålde han 2 400 halvkiloslådor om dagen. Lokaltidningen skrev om ”Jordgubbskungen”.
Ibland upplevde han dock konkurrensen som svår och klagade inför far om att han hade mindre bord, sämre parasoll och färre jordgubbar än andra torghandlare.
– Du får sälja de jordgubbar du har, svarade pappa Knut, några andra har du inte.
Denna ”jordgubbsfilosofi” är en viktig hörnsten i Stordalens affärsstrategi: Det är ingen idé att snegla på andra och önska att ens förutsättningar var bättre. Man kan bara sälja de jordgubbar man har.
Tanken var att Petter som äldste son skulle ta över ”Stordalens Minimarked” efter sin far. Han arbetade hårt och lärde sig snart allt som behövs för att driva en affär. Gradvis började dock tanken på att ta bli handlare i Porsgrunn att kännas allt för begränsad. Petters bror tog istället över affären medan han själv gick en annan väg.
År 1983 började Stordalen en utbildning i butiksledning hos Norskt Köpmannsinstitut med fortsatta studier på Varuhandelns Högskola och Norges Marknadshögskola. År 1987 pågick sökandet efter en köpcentrumledare till City Syd i Trondheim. Man sökte en erfaren person i 40–50 årsåldern. Den 24-årige Petter A Stordalen, utan andra meriter än arbetet i pappas affär, fick jobbet. Han var Norges yngste köpcentrumledare någonsin. City Syd blev snabbt en stor succé.
För Stordalens del var det snart dags för nästa steg. Atle Brynestad anställde honom som vd för Bik Bok, ett bolag med hotell, köpcentrum och detaljhandel. Då kom han för första gången i kontakt med svenskt fastighetsfolk. Brynestad sålde i en miljardaffär sitt bolag ”Made in” till svenska Coronado. Det nya bolaget kallades ”Made in Coronado” och gick snart under i fastighetskrisen.
Tillsammans med två personer från ”Made in”, Jens Gundersen och Arvid Ramsdal, arbetade Stordalen i något år med att hjälpa bankerna med sina nödlidande krediter. I mars 1992 fick han verkligen något att bita i. Då gick ”Norges nk”, varuhuset Steen & Ström i konkurs. Petter A Stordalen gick in som vd och köpte samtidigt 50 procent av bolaget. Nyöppningen av Steen & Ström blev en stor succé, vilket till stor del får tillskrivas Stordalen personligen.
Framgångarna för Steen & Ström fortsatte med Stordalen vid rodret. Hans ägande späddes dock ut under resan gång och 1996 hade finansmannen Stein Erik Hagen makten i bolaget. Efter en konflikt fick Stordalen sparken från Steen & Ström.
– Det var en stor chock, berättar Petter A Stordalen. Jag hade ju byggt upp bolaget medan Hagen bara köpt in sig. Jag kunde inte sparkas, trodde jag.
Fylld av revanschlust tog Stordalen närmast omgående de cirka 200 miljoner försäljningen av hans aktier i Steen & Ström gav och satsade i en ny affärside. Han tecknade ett 20-årigt avtal som gav honom rätt att använda varumärkena Clarion, Quality och Comfort och började att bygga hotellkoncernen Choice. Från starten 1996 köptes de närmaste tre åren ett nytt hotell var 14:e dag. Idag omfattar koncernen över 5 000 anställda och 140 hotell. Bolaget är börsnoterat och idag kontrollerar Petter A Stordalen drygt 90 procent av aktierna.
– Egentligen borde jag tacka Hagen, säger Stordalen. Han gav mig drivkraften att bygga upp det jag har idag.
Den fullständiga artikeln går att finna i Fastighetvärlden nummer 7/8, 2005