Krönikor

Vill vi att staden ska se ut så här?

Monica Bruvik, Krönikör

Monica Bruvik är VD för City i Samverkan, Stockholms cityorganisation. Hon har tidigare arbetat vid HUI Research, WSP och Centrumutveckling och är utbildad i fastighetsekonomi vid KTH.

Visa faktaruta

Kanske har någon uppmärksam noterat, att en stadspromenad ofta kantas av affischer som annonserar evenemang, produkter eller kampanjer. För många är det något självklart. Rent av en kreativ och urban del av stadsbilden.

Vad många inte vet, är att otillåten affischering har vuxit till ett allt större problem de senaste åren. Det är inte längre bara små, ideella kulturprojekt som sätter upp affischer för att locka till en konsert eller utställning. Det som en gång sågs som en proggig rättighet har blivit en normaliserad marknadsföringsstrategi för kommersiella varumärken, där konsekvenserna är långt ifrån oskyldiga.

Olaglig affischering leder till nedskräpning, skador på fastigheter och kostnader för sanering som fastighetsägare, staden och skattebetalare tvingas stå för. Förutom det fysiska slitage som affischerna orsakar, påverkas hela stadsbilden i takt med att fenomenet blir alltmer utbrett.

De flesta varumärken som syns på affischerna vet nog inte att deras marknadsföring sprids olagligt på fasader och gator. I en tid där hållbarhet och socialt ansvar är hygienfaktorer är det rimligt att dessa företag och branscher ställer högre krav på sig själva och sina leverantörsled. Än mindre uppmuntrar till och normaliserar metoder som är olagliga och skapar problem för andra. Det har också gått så långt att gerillamarknadsföring, som denna typ av reklam kallas, i år kommer att ha egen prisgala där de mest kreativa kampanjerna hyllas. Metoden blir mer och mer rumsren ju mer etablerad den blir, och det är inte alla som kan skilja laglig gerillamarknadsföring från olaglig.

Det tar emot att vara den torra och tråkiga som invänder mot det här ”skönt kulturella, reklamcreddiga och urbana”. Men kom igen: Vad kostar inte detta för staden, för fastighetsägare och för oss som invånare? När kreativa idéer får lov att bryta mot lagen, vad händer då med vår gemensamma stad?

Så, frågan kvarstår: Är det så här vi vill att staden ska se ut?

Annons

Fler Krönikor

Krönika

Trump har en poäng

”Trump är något på spåren när han kritiserar den globala handeln.”

Krönika

”L’architecture est une expression de la culture”

Yves Chantereau om att arkitekturens problem är så mycket mer än en stilfråga. ”Vi kan klistra på konstiga pilastrar på våra projekt, ­men det kommer bara att se ut som ett slags fejkat Disneyland.”

Krönika

Bostadsmarknad och framtiden: Missförstånd, behov och demografi

Mona Kjellberg är bekymrad över hur många som verkar tro att bostadsefterfrågan, och därmed bostadsbyggande, styrs av de enstaka få procent som föds eller flyttar.

Krönika

Med facit i hand…

Transaktionsräven Lars Johnsson har genom åren gjort prognoser och bedömningar av framtida avkastningar. ”Tänk om vi haft tillgång till facit då. Det har vi nu”, skriver han i en FV-krönika.

Krönika

Rivningens dyrköpta lockelse: När vi glömmer värdet i det välbyggda

Karolina Keyzer om hur lätt det är att kasta ut barnet med badvattnet när det ska byggas nytt.

Krönika

Sluta gnälla om tuffa tider – lösningar finns…

Klaus Hansen Vikström om hur du måste skaka av dig bortförklaringarna och tänka kreativt.

Krönika

”Jag vågar inte gå till centrum – man kan bli skjuten”

Viktoria Walldin om ett samtal med en 11-åring och om att det är fastighetsförvaltaren som aktivt måste ta hatten som välfärdssamhällets förman.

Krönika

Det krävs mod att vara motvalls – är det dags att investera nu?

Samir Taha om förhållandet mellan ekonomi och psykologi. Hur kopplas detta till fastigheter?

Krönika

Nöjeslivet lyfter utdömd sektor

”Det är såååå viktigt att ha roligt och njuta. Visitismen regerar.”

Krönika

Cityutveckling kan lyfta en hel stad

Monica Bruvik om vad Stockholm kan lära av den innovativa konst- och kulturstaden Borås.

Krönika

Mer viktigt än någonsin att lyssna på kunderna

Klaus Hansen Vikström om relationer med hyresgäster. ”Efter pandemin är kontorshyresgäster ungefär lika sällsynta som en dansk som säger nej till en snaps. De dyker upp sporadiskt för att hämta något. Så vad gör vi?”

Krönika

Simsalabim – recept för 2.000 nya bostäder i innerstaden

Anna-Carin Telin gör trolleritrick för att skapa nya och attraktiva bostäder.

Krönika

Så bra är bolagen på att ta hand om sina fastigheter

Lars Johnsson om det enda riktigt relevanta måttet i fastighetsaffärer.

Krönika

Avsaknad av logik kring bostäderna

”Men visst finns det lägenheter som inte borde ha kök.”

Tillbaka till förstasidan