Krönikor
Monica Bruvik, vd

Vill vi att staden ska se ut så här?

Monica Bruvik, Krönikör

Monica Bruvik är VD för City i Samverkan, Stockholms cityorganisation. Hon har tidigare arbetat vid HUI Research, WSP och Centrumutveckling och är utbildad i fastighetsekonomi vid KTH.

Visa faktaruta

Kanske har någon uppmärksam noterat, att en stadspromenad ofta kantas av affischer som annonserar evenemang, produkter eller kampanjer. För många är det något självklart. Rent av en kreativ och urban del av stadsbilden.

Vad många inte vet, är att otillåten affischering har vuxit till ett allt större problem de senaste åren. Det är inte längre bara små, ideella kulturprojekt som sätter upp affischer för att locka till en konsert eller utställning. Det som en gång sågs som en proggig rättighet har blivit en normaliserad marknadsföringsstrategi för kommersiella varumärken, där konsekvenserna är långt ifrån oskyldiga.

Olaglig affischering leder till nedskräpning, skador på fastigheter och kostnader för sanering som fastighetsägare, staden och skattebetalare tvingas stå för. Förutom det fysiska slitage som affischerna orsakar, påverkas hela stadsbilden i takt med att fenomenet blir alltmer utbrett.

De flesta varumärken som syns på affischerna vet nog inte att deras marknadsföring sprids olagligt på fasader och gator. I en tid där hållbarhet och socialt ansvar är hygienfaktorer är det rimligt att dessa företag och branscher ställer högre krav på sig själva och sina leverantörsled. Än mindre uppmuntrar till och normaliserar metoder som är olagliga och skapar problem för andra. Det har också gått så långt att gerillamarknadsföring, som denna typ av reklam kallas, i år kommer att ha egen prisgala där de mest kreativa kampanjerna hyllas. Metoden blir mer och mer rumsren ju mer etablerad den blir, och det är inte alla som kan skilja laglig gerillamarknadsföring från olaglig.

Det tar emot att vara den torra och tråkiga som invänder mot det här ”skönt kulturella, reklamcreddiga och urbana”. Men kom igen: Vad kostar inte detta för staden, för fastighetsägare och för oss som invånare? När kreativa idéer får lov att bryta mot lagen, vad händer då med vår gemensamma stad?

Så, frågan kvarstår: Är det så här vi vill att staden ska se ut?

Annons

Fler Krönikor

Krönika: Mona Kjellberg

Vi har byggt in oss i ett hörn

Varför byggs det inte där behoven är som störst? I en FV-krönika granskas glappet mellan bostadsbehov, politiska beslut och människors faktiska möjligheter att flytta.

Krönika: Samir Taha

Det har plötsligt blivit svårare än på länge

Allt mer komplext att investera i fastigheter generellt, och i bostäder i synnerhet. Motstridiga signaler försvårar kalkylen.

Krönika: Stig Svedberg

Ge bollen till de privata fastighetsägarna!

Stig Svedberg om en brist som borde åtgärdas – för allas bästa.

Krönika: Karolina Keyzer

Trygghet och säkerhet är inte samma sak

Om säkerhet nu förs in som ytterligare parameter riskerar det att bli ännu ett krav i ett redan tungrott system.

Krönika: Viktoria Walldin

Först liv – sen lönsamhet

Varför syns inte handel, kultur och möten i bottenvåningarna i alla delar av staden?

Krönika: Lars Johnsson

Bästa bolaget i branschen

Lars Johnsson skriver en krönika om bolagen med den bästa totalavkastningen. Läs om de 15 bästa.

Krönika: Maria Svensson Wiklander

När människor möts växer företag

Arbete är i grunden ett socialt fenomen – och coworking skapar sociala sammanhang. Utan engagerad personal händer ingenting.

Krönika: Sofia Larsen, Lina Sabadello

Svensk Handel: Ta förtroendeklyftan på allvar

”Vi vill betona att rätten att be om revision inte är en misstroendeförklaring, utan ett verktyg för att skapa trygghet – för båda parter.”

Krönika: Alessandro M. Lucca, Pernilla Ivarsson

Framtiden är redan byggd – men inte färdigtänkt

I dag kommer arkitekter ofta in för sent. Det är ett slöseri med kompetens. Läs en gästkrönika av Alessandro M. Lucca och Pernilla Ivarsson.

Krönika: Klaus Hansen Vikström

”Det är inte AI som är hotet, det är medelmåttan”

Branschen behöver inte fler som väntar på att telefonen ska ringa – den behöver folk som ringer själva. Läs Klaus Hansen Vikströms FV-krönika.

Krönika: Jan Wifstrand

Ta det Isitt!

”Det beror på SVT:s ängsliga inställning att allt måste vara komik.”

Krönika: Louise Lindquist Sassene

Floskler om stadens framtid –⁠ men tyst om ekonomin

Louise Lindquist Sassene: ”När den ekonomiska verkligheten inte diskuteras riskerar stadsdebatten att bli just det den ofta låter som: visioner utan finansiering. Eller floskler staplade på varandra.”

Krönika: Adam Tyrcha

Demografi förändrar spelplanen

Adam Tyrcha om demografins skifte – och varför fastighetsinvesterare inte längre kan gömma sig bakom nationell medvind.

Krönika: Monica Bruvik

Hänger du med? Nu blir det tvingande områdessamverkan

Vad innebär lagen för dig som fastighetsägare? Jo – att det framöver blir allt mindre gynnsamt att stå utanför när dina grannar vill samverka.

Tillbaka till förstasidan