Klaus Hansen Vikström, krönikör
Klaus Hansen Vikström klev in i fastighetsbranschen från modebranschen med epitetet “klädkungen” efter att ha anklagat Fabeges Erik Paulsson för att bara tänka på hyresintäkter. Efter det arbetade han 15 år hos Fabege som bland annat vice vd och affärsutvecklingschef. Nu driver han fastighetsbolaget Stadsutvecklarna.
Ja, vi vet att det är kämpigt där ute. Marknaden är seg, affärer går trögt, och uthyrningarna? De är som att se färg torka. Men vissa verkar ha missförstått en grundläggande sak: det är lika för alla. Fast ändå ser vi de där hungriga spelarna som lyckas snappa åt sig både affärer och uthyrningar, medan andra står med armarna i kors och mumlar om hur bra det var för tio år sedan. Är det bara jag, eller låter det som en kollektiv ursäkt för att inte ta tag i problemen?
Och visst, då för tio år sedan var tiderna goda – för alla. Men tiderna ändras, och den som fortfarande kör på gamla meriter eller väntar på att 2013 ska ringa tillbaka med en ny affärsmöjlighet, ja, lycka till! Det är dags att inse att marknaden kräver kreativitet. Och ja, den kräver lite sunt förnuft.
Vad sägs om att faktiskt börja tänka utanför boxen och lämna komfortzonen och kanske tänka flexibla kontrakt kanske? Nej, det är inte att sälja sin själ till djävulen. Det är att tänka på kunden, tänka på långsiktighet och – håll i er nu – partnerskap! För nej, kunder är inte bara intäktsströmmar. De är levande, betalande människor som kanske uppskattar lite flexibilitet. Kanske till och med ett upplägg där vi växer tillsammans, istället för att bara trissa upp hyran och hoppas att ingen märker skillnaden.
Och vet ni vad som är intressant? De där som faktiskt försöker tänka annorlunda, det är de som springer iväg med affärerna medan resten fortfarande letar bortförklaringar. Tiderna är tuffa – absolut. Men de är tuffa för alla. Så varför inte ta den där energin vi lägger på att beklaga oss och istället använda den till att skapa värde?
Och ja, jag vet – det är inte alla fastigheter som ligger på prime-lägen, mitt i citypulsen. Men vet ni vad? Det finns alltid en kund som kan passa, alltid någon som letar efter just det unika erbjudandet. Men om du själv inte tror på det från början, om du redan är tveksam, då kan du ge dig på att resultatet blir därefter. Tro på det, så kommer kunderna också att göra det!
Så sluta ursäkta. Sträck på ryggen, skaka av dig bortförklaringarna och tänk kreativt. Vill du lyckas i dagens marknad? Då är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.