Se till att kungen får åka fyrspår
Malin Siwe, Krönikör
Är sedan 2004 krönikör i magasinet Fastighetsvärlden. Hon är journalist och har bland annat jobbat på Finanstidningen och Dagens Nyheter. Sedan 2010 är hon knuten till Expressens ledarsida. 2005 utsågs Malin Siwe till Årets krönikör, av tidningen Resumé.
(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 1/2025)
Dubbelspår längs Malmbanan tar minst 20 år att få på plats, bedömer Trafikverket. Visst, sträckan Luleå–Narvik är 50 mil. Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm är bara 45 mil. Uppdraget att bygga järnväg gick till Nils Ericson under vintern 1855.
Klockan 8.54 på morgonen den 3 november 1862 avgick premiärtåget från Stockholm med kung Karl XV ombord.
Nästföljande kväll var de framme.
Sverige var inte en demokrati då och inte genomreglerat som i dag. Å andra sidan fanns inte effektiva byggmaskiner och transporter.
Det tog alltså drygt sju år från första planering till trafik. I dag hävdar Trafikverket att det kommer att ta några och tjugo år att bygga ett nytt dubbelspår mellan Lund och Hässleholm. Det handlar om sju mil.
Bara den rena byråkratin att upphandla tar tio år. Minst. I fjol och i år ska man göra upphandlingen av lokaliseringsutredning. Den ska sedan pågå i fyra år. Sen tillåtlighetsprövning, planering och projektering – och byggstart tidigast 2034.
Ge dem bra betalt och fria händer att ge utlopp för den frustration de alla känt genom åren.
Så här kan vi inte ha det. Regeringen bör ge kloka tidigare ministrar, statssekreterare, myndighetschefer och gd:ar jobbet att utan hämningar föreslå tuffa förändringar av regler och arbetssätt. Inte bara för infrastrukturens skull, all byggverksamhet fördyras och försenas av alla motstridiga krav.
Det måste vara kvinnor och män som själva under längre tid upplevt statsapparaten inifrån och vet var problem ofta uppstår och i annat fall hur man bäst felsöker.
Ge dem bra betalt och fria händer att ge utlopp för den frustration de alla känt genom åren och en rejäl röjsåg – då kanske det går att få fram spår sju mil skånska dubbelspår på tio år. I god demokratisk ordning.
För övrigt borde lokaliseringsutredningar vara en del av Trafikverkets kärnkompentens. Kunskapen måste ju ändå finnas där för att skriva upphandlingskrav och utvärdera anbud.