Jan Wifstrand, Krönikör
Är sedan våren 2016 krönikör för Fastighetsvärlden. Wifstrand har varit chefredaktör på Sydsvenskan och DN. Han är även grundare av nyhetsbyrån Rapidus. Han har även ett flertal gånger varit moderator vid FV:s seminarier.
(Krönikan publicerades ursprungligen i magasinet Fastighetsvärlden 6/2024)
Nej, det ligger ingen deckare intill min säng. Min nattlektyr är av helt annat slag.
Annordias Hotel Market Update 24/09 är en bättre rysare än vilken Stieg Larsson-kopia som helst. Det är suveränt spännande siffor som visar att hotellmarknaden håller post-covid-formen utomordentligt väl, med uppmuntrande fakta, bara enstaka undantag. Inte bara Stockholm.
En rad medelstora svenska städers hotell ökar, med plus på sålda rum och även ADR (average daily rate).
Detta bekräftar på nytt vad jag skrev här för tre år sedan, när pandemin klingade av. Den förfärliga smittan fick oss att inse att det är såååå viktigt att ha roligt och njuta.
Visitismen regerar.
Mina slutsatser av ”revenge tourism”, som någon kallade det efter pandemin:
1) Medelkonsumenten lägger nu en större relativ andel av sin inkomst på att resa och ha kul.
2) Ungdomar/studerande, med begränsade resurser, går alltmer på krogen och rumlar om på spahotell. (Pappa o mamma swishar?)
Det var många profetior, efter lock-down, om allt elände som skulle bestå. Bland annat var ju affärsresandet närmaste en döende verksamhet.
Det var många profetior om allt elände som skulle bestå.
Nu lyssnar jag till Pandox koncernchef Liia Nōu, som i Q2-rapporten med nästan obehärskad glädje konstaterar:
”… but most importantly, we have an active leisure travel and good stable business demand.”
Så ligger det till. Noterbart är att de stora attraktiva konserterna betyder mycket för att hålla snittpriset uppe. Det handlar inte bara om Taylor Swift. Varje gång de större banden kommer rusar hotellmarknaden i en hel region. Inte så konstigt då att Live Nations marknadschef Karolina Moberg för första gången talar på en konferens med Fastighetsvärlden (den 16 oktober, vi ses där).
Någon som tvivlar på vad jag säger?
När denna krönika publiceras konserterar David Gilmour (ja, Pink Floyd) på Circo Massimo i Rom sex dagar i rad. Utsålt, 480 000 besökare totalt. Gissa om hotell-beläggningen i stan är extra bra. Och alla fastighetsägare med omsättningsbaserad hyra ler i mjugg.