Klaus Hansen Vikström, krönikör
Klaus Hansen Vikström klev in i fastighetsbranschen från modebranschen med epitetet “klädkungen” efter att ha anklagat Fabeges Erik Paulsson för att bara tänka på hyresintäkter. Efter det arbetade han 15 år hos Fabege som bland annat vice vd och affärsutvecklingschef. Nu driver han fastighetsbolaget Stadsutvecklarna.
Pandemin vände hela arbetsvärlden upp och ner. Ena stunden hade vi fulla kontor, nästa sekund satt alla hemma i sina mjukisbyxor och jobbade från köksbordet med katten som enda kollega. Nu står vi här, ett bra tag efter återöppningens stora cirkus, och försöker fortfarande locka folk tillbaka till kontoret. För oss i fastighetsbranschen är det inte bara en fråga om att fylla upp skrivborden igen – det handlar om att hålla våra hyresgäster nöjda. För glada hyresgäster är vår business, och ja, vi tar den väldigt seriöst – även om vi gör det med en dos humor och en väldig massa kaffe.
Kundvård: Mer än Bara Underhåll
När vi pratar om kundvård i fastighetsbranschen, så menar vi inte bara att fixa en trasig lampa eller se till att hissarna inte stannar mellan våningarna (även om det också är viktigt, tro mig). Nej, det handlar om att bygga riktiga relationer med våra hyresgäster. Det är ungefär som att vara med på en dansk familjemiddag – det kan vara högljutt, kaotiskt och lite överväldigande, men i slutändan handlar det om att alla ska känna sig välkomna och omhändertagna.
Efter covid har många ändrat arbetssätt och upptäckt fördelarna med att jobba hemifrån. Vi vet att om vi ska få tillbaka dem till kontoret måste vi göra mer än att bara erbjuda en plats att sitta på. Vi måste erbjuda en upplevelse. En anledning att komma tillbaka, bortom den där kaffemaskinen.
Så vi lyssnar. Och när våra hyresgäster säger att de vill ha bättre kaffe, ja, då gör vi rätt i att skaffa en barista. När de säger att de vill ha mer grönt i kontorsmiljön, då planterar vi fler växter än i en jäkla djungel – så nu kan de nästan höra fågelkvitter när de går genom korridoren.
Kontorshyresgäster: Att Vinna Tillbaka Den Förlorade Flocken
Efter pandemin är kontorshyresgäster ungefär lika sällsynta som en dansk som säger nej till en snaps. De dyker upp sporadiskt för att hämta en laddare eller en pärm, och sedan försvinner de lika snabbt igen. Så vad gör vi? Vi bygger relationer. Vi överträffar förväntningar. Vi får dem att känna att kontoret är deras andra hem – minus tvätthögen.
Relationer och Mental Hälsa: Vi Behöver Varandra
En sak som pandemin har lärt oss är att människor är sociala varelser. Visst, vi har alla uppskattat att kunna arbeta i bekvämligheten från våra hem och slippa pendlingen, men till slut börjar även den största introverten längta efter mänsklig kontakt. Vi saknar att kunna stöta på en kollega vid kaffemaskinen, snacka lite strunt eller få en snabb brainstorming-session som inte känns som ett andefattigt Zoom-möte.
Det är också bra för vår mentala hälsa att ha kollegor att interagera med på ett mänskligt sätt – att se deras ansikten, höra deras skratt (eller suckar) och få känna att vi är en del av något större än bara vårt eget vardagsrum.
Det är viktigt att skapa arbetsmiljöer där folk mår bra, både mentalt och fysiskt, och känner att de är en del av ett team. Därför bör man som fastighetsvärd satsa på att bygga en miljö som främjar just dessa relationer, som skapar utrymme för både professionella samarbeten och de där spontana, upplyftande samtalen som får arbetsdagen att kännas lite mindre som… ja, arbete.
Bra Hyresgästrelationer – Grunden för Vår Framgång
Vi vet att nöjda hyresgäster inte bara är bra för vår verksamhet – de ÄR vår verksamhet. Vi är inte bara intresserade av att hyra ut kontorsutrymmen, vi är intresserade av att skapa långsiktiga, hållbara relationer. Precis som med vilken bra relation som helst så handlar det om att lyssna, anpassa sig, och alltid ge lite mer än vad som förväntas. När våra hyresgäster är glada, är vi glada. När de trivs och ser värdet i att vara på kontoret, då vet vi att vi har gjort vårt jobb rätt.
Så nästa gång en hyresgäst funderar på om de ska stanna hemma eller komma tillbaka till kontoret, vill vi att de ska tänka: ”Klart jag vill vara där – de har bättre kaffe än jag någonsin skulle kunna fixa själv, och dessutom en chef som inte är min katt.”
Kan vi Bli Bättre? Självklart – och Det Ska vi!
Vi som fastighetsvärd kan alltid bli bättre, och bör alltid sträva efter att vara steget före. Det betyder att vara redo att anpassa sig efter vad hyresgästerna behöver – även om det ibland känns som att de vill ha en strand mitt i konferensrummet. Men vet du vad? Om det är vad som krävs, då kanske vi till och med slänger in några sandsäckar och parasoller. Vi är här för att överträffa förväntningarna, och vi är redo att göra det med ett smil på läpparna.
Nu mer än någonsin är det viktigt att lyssna på kunderna och göra dem till långsiktiga partners. Hjälper vi dem, hjälper det oss. Utan kunder, inget vi.
Prova att avsluta nästa kundmöte med ”Det är inte vårt kontor -det är ert. Vad vill ni ha?”
Och se vad som händer.
Vi ses på kontoret – där skratt och nöjda hyresgäster är vår verkliga valuta.
På gensyn!