Lyssna på taxichaufförerna!

För några år sedan var jag nere i Dubai för att prata om taxi. På vägen dit mellanlandade vi i Österrike. I taxin till flygplatsen hände det som borde vara både marknadsförarens och husarkitektens dröm. Vid ett rödljus vänder sig taxichauffören om mot oss i baksätet och undrar om vi har bråttom: ”You know, you must see this house, it is the most beautiful and fun, it is on the way, please can I take you there”? Chauffören erbjuder sig till och med att stänga av taxametern, om han bara får visa oss det bästa som Wien kan erbjuda.

Som väluppfostrade svenskar med gott om tid tackade vi ja till denna milda form av kidnappning. Efter en skakig buskörning längs gamla bruna 1800-talsavenyer tvärbromsade taxin framför en osannolik explosion av färger, former och rena tokigheter. Det var knökfullt med turister runt Hundertwasserhaus, ett kommunalt bostadshus med lökkupoler, takterasser, träd på balkonger och en färgsättning byggd på skaparen, konstnären Friedensreich Hundertwassers, idé om “fönsterrätt”: den som bor i ett hus ska ha rätt att måla om fasaden så långt han eller hon når från sitt fönster. Huset var, enligt en av de 1.230.000 (!) träffarna på Google, Österrikes fjärde största sevärdhet år 2005.

Strax före jul var jag på en presentation av Stockholms nya stationshus som ska byggas mitt emot T-Centralen. Allt var riktigt bra: smarta flöden, bostäder i övervåningar, genomtänkt hotell, bra ytor för kommers, caféer och mötesplatser i gatunivå. Men. När ordet släpptes fritt efter de proffsiga presentationerna blev det knäpp tyst i salen. Inga kommentarer. På minglet efteråt på Radissons skybar menade en kollega: ”Måste allt se likadant ut? Vem blir glad av ännu en fyrkantig plåtlåda i city? Inte min moster från Motala i alla fall.”

Sök gärna på webben och jämför dessa två hus: en färgsprakande turistmagnet i Wien och en normalanonym funktionell kvadratmeterbehållare som blir det första man ser från T-Centralen. Fråga någon som inte är i byggbranschen vilken sorts arkitektur som lättast blir ett vykortsmotiv. Förslag: bygg stationshuset helt enligt ritningarna, men ordna en tävling om fasaderna. Stockholm förtjänar roligare hus. Ge turisterna från Dubai något att snacka om. Och taxichaufförerna!

 

Vilken design gillar du bäst? Den i Wien till vänster eller den planerade mittemot Stockholms centralstation, till höger?

Tidigare krönikor

Förtätning vår tids misstag

Jan Wifstrand

”Under varje epok görs historiska misstag. Fastighetsbranschen är inget undantag. Nu är det ‘förtätning’ som gäller, på flertalet politikers och samhällsbyggares läppar. Det kommer de att få äta upp.”

Kanonad av hantverkare

Ulf Adelsohn

Strax efter påsk kom vår granne upp och meddelade att det läckte ner vatten ­utanför deras badrum. Då började det. …

Så får man nya ovänner

Anne-Marie Pålsson

Donald Trump fortsätter att oroa världens ekonomier genom kritiken av frihandeln och de växande obalanserna i handels­utbytet. Först ut som …

Lyssnandets förbannelse

Malin Siwe

I mars var det blågröna styret i Helsingborg malligt. Kommunen hade fått den högsta poängen som hittills utdelats av Sveriges …

Att ledas eller låta sig ledas

Anne-Marie Pålsson

Att leda väljarna eller låta sig ledas av dem – ett evigt dilemma för politiska ledare. Det gäller att hitta …

Enklare regler, tack!

Malin Siwe

Staten har lättat lite på bullerreglementet. Men nu måste man röja rejält i regelverken. Omedelbart. Dels för att göra nybyggen …

I kölvattnet av Rikshem

Lennart Sten

När jag var liten lärde jag mig vad som var rätt och fel av min mamma. Sedan utbildade jag mig …

Ett Saltsjöbadsavtal om staden

Jerker Söderlind

För att få en levande diskussion om villkoren för stadsbyggnad behöver samtalsklimatet förändras från ”idiotförklaring av motståndare” till ”konstruktiv aktivitet”.

Nedanför Trump tower

Göran Greider

Tidningen Fastighetsvärlden är ju rimligen den bästa platsen att skriva om Donald Trump i. Denne republikanske presidentkandidat har tjänat sina …

Låt pensionärerna bygga landet

Jan Wifstrand

Arlanda Express ägs till 37,5 procent av Australiens offentligt anställda och till lika stor del av kinesiska staten. Kastrups flygplats …

En normlös ny stadsdel

Malin Siwe

Ordning och reda är normalt en lysande ledstjärna. Men vi lever i en tid när oordning och oreda kan vara …

Förstatliga asylboendet!

Göran Greider

Plötsligt har fastighetsbranschen blivit en central del av migrationspolitiken. Migrationsverket letar med ljus och lykta efter asylboenden och tvingas kalla …

Tillbaka till förstasidan