Det osända kundbrevet
Jan Wifstrand, Krönikör
Är sedan våren 2016 krönikör för Fastighetsvärlden. Wifstrand har varit chefredaktör på Sydsvenskan och DN. Nu är han VD för nyhetsbyrån Rapidus. Han har även ett flertal gånger varit moderator vid FV:s seminarier.
Visst, när det kommer ett företag och vill hyra sådär 6.500 kvm på fina gatan brukar det bli litet fart på fastighetsbolaget. Men när det gäller oss småhandlare med det lilla kontoret och kanske en hyreslägenhet i ganska vanlig storlek, hur blir vi då uppskattade som kunder?
Inte alls. Jag vill påstå att branschen är hopplöst efterbliven i konsten kundvård.
Ja, jag vet. Hos någon enstaka aktör finns det en app som ska ge hyresgästen större möjligheter, och det finns några värdar som ser till att fel åtgärdas snabbt. Men sen då?
Här är brevet du som är hyresvärd aldrig har skrivit och troligen inte tänker skriva heller.
Bästa Anna Drömkund,
jag skriver till Dig efter att ha noterat att Du (alt. Ditt företag) nu varit vår trogna hyresgäst och kund i precis 20 år.
Varje månad, år efter år, har Du sett till att den avtalade hyran har betalats i tid. 240 gånger likvid, utan en enda miss! Tack för det.
Vi anser också att Du vårdat objektet väl och dessutom bidragit till omgivande hyresgästers trevnad.
”Brevet du som är hyresvärd aldrig har skrivit och troligen inte tänker skriva”
Det sistnämnda är viktigt för oss, eftersom vi inte bara vill ha betalt för vårt fina utbud utan också är mycket angelägna om att ha bra hyresgäster. En sådan är någon som hjälper till att hålla god ordning i fastigheten och som också är hjälpsam och tjänstvillig när något inträffat. Vi minns till exempel när Du ingrep snabbt vid översvämningen i tvättstugan för sju år sedan, något som minskade de uppkomna skadorna.
Kort sagt: Vi är glada för att vi haft en stark kundrelation med Dig under dessa 20 år. Därför vill vi visa vår uppskattning på ett speciellt sätt. Vi bjuder helt enkelt på hyran för mars månad. Vi ser fram emot att ha Dig som hyresgäst i åtskilliga år till.
Hoppas Du uppskattar vår gest.
De bästa hälsningar
Kalle Klöver
vd Läckra Lyor och Lokaler
Svårare än så är det inte, fastighetsägare. Visa litet vett och etikett, för en gångs skull, i stället för att skicka brev med hotfull ton när källarförrådet inte är märkt på exakt rätt sätt.
Lycka till.