Analytiker och korvar
Världen svämmar över av analytiker. Allt analyseras: aktier, risker, krediter, fastigheter, trafik, terrorister, barnkläder. Inom några år kommer varenda gatukök att ha egen analysavdelning: ”Våra analytiker hjälper dig att hitta dagens godaste korv”.
Förr trodde man att analytiker visste något om framtid-en, något som ingen annan visste. Men viktiga händelser kommer alltid överraskande för alla, analytikerna inkluderade. Börskrascher till exempel, eller 11:e september.
Folk tycks bli mer och mer oroliga. Och det blir samtidigt fler och fler analytiker. Nu jobbar analytikerna mest med att hitta på ”produkter” som ska lindra folks oro. Sådana produkter ska vara trygga, det är själva poängen, men dom ska vara spännande också. Och dyra, men utan att kunden märker det. Så hittar marknadsförarna på namn på alla dessa ”produkter”: Japan Trygg och Chans och Allvädersfonder och Nya Världen. Eller något med råvaror och fastigheter.
”Produkter” går ut på att blanda ihop en massa olika saker så att det är omöjligt att veta vad som är vad. Som en finansiell korvsmet. En fastighetsfond kan vara en smet som blandas av kryddstarka högriskkåkar i Kramfors och fettsnål finansiering från intet ont anande pensionssparare. Runt smeten ett segt och lönsamt skinn av rådgivare.
Aktieobligationerna är de verkliga bastarderna; Man tar en kryddstark ungersk korv och en mild och smaklös svensk. En analytiker får plocka ut de goda kryddorna ur den ung-erska korven och strö över den svenska. Resultatet blir en ny korv som förenar den svenska korvens trygghet med det ungerska temperamentet. Och den är dubbelt så dyr. Du undrar vad man gör med resterna av den ungerska korven? Jo, man packar ihop mängder av såna korvar i en portfölj och säljer till AP-fonderna som sedan serverar dom till svenska pensionärer.