Arendal 764:418, Göteborg
Läge  Göteborgs hamn
Uthyrningsbar yta 25 829 kvm
Uthyrningsgrad 100%
Hyresgäster Amring, Amerikanska ringdepoten
Byggår 2012
Värdeår  2013
TRANSAKTION
Köpetidpunkt Juli 2012
Köpare Prupim
Säljare  NCC
Köpeskilling ca 224 mkr
Direktavkastning ca 6,5%
När det gäller logistik (och även handel) ser marknaden annorlunda ut än vad den gör för kontorsmarknaden. Här är läget, läget och läget väldigt viktigt. Göteborg och dess närområde har ett bra läge där framförallt Göteborgs hamn sticker ut med ett excellent läge.
På CBRE ser vi att detta skapar förutsättningar för starka investerare både nu och i framtiden. Med den målbild som hamnen har för framtiden avseende hur man skall öka mängden gods över kaj i kombination med de stora utvecklingsområden som finns för logistikfastigheter i direkt anslutning till hamnen finns grund för en relativt säker framtid i stabila kassaflöden och därigenom säkra värden. Volatiliteten avseende värdena skall med rätta inte vara så stor i Göteborgs Hamn.
Prupim förvärvade under sommaren, med tillträde till årsskiftet, 25 829 kvadratmeter logistik från nCC. avkastningen för fastigheten, som kommer att vara färdigställd vid tillträdet, bedöms ligga runt 6,5 procent och är lågt. I de diskussioner som vi haft så är det absolut inte en diskussion om för låg avkastning utan snarare ett okej marknadspris. Ungefär som att det är okej med nivåer runt 4,75–5,0 procent för bästa arendal 764:418 läge för kontor i Stockholm.
Förutom Prupim finns i nuläget en rad internationella ägare i hamnen såsom IBV, Prologis, RREEF och Maersk som alla äger fastigheter i de flesta världsdelar och har så gjort under lång tid.
Om vi bortser från hamnens starka expansion så finns ett annat område som också har möjlighet att expandera starkt under de närmaste fem åren, nämligen Göteborg-Landvetter flygplats. Här har nu Schenker etablerat cirka 48 000 kvadratmeter ren lageryta. Denna nyutveckling av ett helt område kommer att komplettera Göteborgs hamn på ett strålande sätt. CBREs bedömning är att expansionstakten på Göteborg-Landvetter flygplats avseende logistik kan öka betydligt.
Vad krävs då för att ett logistikläge ska vara attraktivt? Enkelt sagt så skall logistikfastigheten ligga i ett bra godsflöde och om det går att kombinera med flera olika typer av infrastruktur så är det ännu bättre. Väg/järnväg/vatten/flyg är de alternativ som erbjuds och har man minst två av dessa till området där fastigheten ligger så är en inte alltför skarp gissning att här ligger framtidens vinnare.
TEXT KARL PERSSON