Handelsfastigheter i Länna
Läge
A-läge Huddinge externhandel
Uthyrbar area totalt
ca 37.000 kvm
Hyresvärde, bedömt
50 mkr
Uthyrningsgrad
100%
Antal hyresgäster
ca 20
Underhållsbehov
Lågt
TRANSAKTION
Köptidpunkt
September 2018
Köpare
Deka
Säljare
Aberdeen Standard Investments
Köpeskilling
830 mkr
Direktavkastningskr.
5,3–5,4%
Kr/kvm
22.500
I september förvärvade Deka Länna Köpcentrum från Aberdeen Standard Investments som varit ägare till handelsplatsen sedan 2015. Köpcentret består av två fastigheter, Trucken 1 och Trucken 2. Den uthyrbara arean uppgår till cirka 37 000 kvm. Köpcentret har sedan 2015 genomgått en utveckling där hyresgästmixen har förändrats, dessutom har fasader och entréer förnyats. Den största hyresgästen är City Gross med 6 300 kvm, även Leos Lekland, Media Markt och XXL är stora hyresgäster.
Svefa bedömer att det i köpeskillingen har beaktats att det finns en viss outnyttjad byggrätt för handel vilket kan bidra till att handelskonceptet därmed kan vidareutvecklas.
Köpeskillingen för de två fastigheterna bedöms uppgå till cirka 830 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 22 500 kr/kvm. Kallhyror för handelslokaler i lägen likt Länna Köpcentrum (i externhandelsläge nära en stor trafikled) bedöms ligga i nivån 1 500–1 600 kr/kvm. Dagligvaror ligger generellt något under denna nivå och restauranger inom handelsområden i regel väsentligt högre. Svefa bedömer direktavkastningskravet vid tidpunkten för försäljningen till 5,3–5,4 procent.
För att säkerställa ett framgångsrikt handelskoncept krävs en välbalanserad butiksmix. Den påbörjade förändringen av hyresgästsammansättningen i Länna köpcentrum ger handelsplatsen en möjlighet att konkurrera med övriga handelsområden samt växa och förändras i takt med marknaden.
Hyresutvecklingen för handelsfastigheter är tätt kopplad till omsättningsutvecklingen i detaljhandeln. Trots en ökad konkurrens från e-handeln bedömer Svefa att behovet av fysiska handelsplatser kommer att kvarstå och förbli ett populärt shoppingalternativ för konsumenterna. Detta gäller i synnerhet handelsområden med god tillgänglighet.
Det råder en osäkerhet i marknaden kring handelssegmentet som helhet. Mellanprissegmentet är pressat resultatmässigt medan det går bra för lyx och budget. I budgetsegmentet så öppnas fler outlet- och pop-up butiker vilket är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Svefas bedömning är att denna trend kommer att hålla i sig, samt att det fortsatt kommer att finnas många investerare som är intresserade av bra objekt likt Länna Köpcentrum.