Realplay

Online på väg att möta offline

För två år sedan ökade e-handeln lavinartat, det senaste året har det varit lite segare. Men trenden är tydlig och här finns potential för många.

Annons

Det var pandemin som verkligen satte fart på e-handeln Den växte med 40 procent under 2020. Men i euforin över att åter kunna handla i butiker har tillväxten mattats påtagligt nu och lönsamheten är skral hos många aktörer.

Delar av den stora tillväxten under 2020 kom sig av att de handlare med fysiska butiker mer eller mindre tvingades över till att även utveckla e-handelsalternativ. Betydligt fler olika varianter av hybridalternativ finns nu. För att det ska fungera utvecklas nu infrastrukturen inom handeln i ett rasande tempo.
Kring det här ämnet diskuterar Markus Trautmann, kommunikationschef hos Iboxen, och Arne Andersson, senior advisor vid Svensk Digital Handel i det senaste avsnittet från Realplay.

Även om e-handeln under det senaste året inte varit i närheten av den tillväxt som 2020 innebar så anser många bedömare att trenden är mycket tydlig. Från dagens 15-16 procentiga andel av handeln förutspås andelen vara så hög som 40 procent 2030.

Men för att det ska vara möjligt krävs en kraftigt förbättrad infrastruktur för e-handel, eller kanske hybridhandel, för butikerna finns med igen som hubbar och upphämtningsställen utöver sin funktion som rena butiker.

–Tillgänglighet och bekvämlighet är det viktigaste för konsumenten, säger Arne Andersson.

Samtidigt säger han att det har varit lite ”vilda västern” bland de olika e-handelsaktörerna där många erbjudit fri frakt för att kapa åt sig marknadsandelar.

–Nu är det inte endast tillväxt som gäller, det måste till lönsam tillväxt, menar han.

Hållbarhetsfrågan har lyfts fram som ett frågetecken kring hemleveranser.

Markus Trautmann på Iboxen konstaterar att boxar uppställda i direkt närhet till många boende kan ge stora fördelar där.

– Förutom att kunden slipper passa en viss tid utan får möjlighet att styra när de vill hämta sitt paket ger det också möjligheter till hållbarhetsvinster.

Han hänvisar till en undersökning där en utkörare av hemleveranser maximalt kunde få ut 150 försändelser per dag till kund jämfört med de 1350 leveranser per dag som en utkörare kunde göra om det istället skedde till boxar.

Fler Nyheter från förstasidan

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Castellum säljer för en miljard

Avyttrar tio fastigheter om 65.000 kvm lokaler. FV berättar om de aktuella fastigheterna.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Tillbaka till förstasidan