Detta seminarium har redan ägt rum.

sep 07

Köpcentrum & Butiker 2016

Grand Hôtel, Vinterträdgården, Stockholm

Nya vägar för starkare handel

Onsdag 7 september 2016, Grand Hôtel, Stockholm

Nya trender, digitala lösningar och smarta sätt att stärka fysisk handel är årets fokus för Köpcentrum & Butiker 2016. Under seminariet kommer vi berätta om några av de viktigaste design- och arkitekturtrenderna och mest spännande nya handelsprojekten för framtiden. Den 7 september samlar vi de främsta experterna och profilerna med talare från bl a Google, Ikea och Lidl samt Per Holknekt och Edward Blom – Välkommen till årets viktigaste dag där handlare och fastighetsägare möts!

Seminariet har varit fullsatt tio år i följd – säkra Din plats nu!

Några av höjdpunkterna under dagen:

  • Per Holknekt: Konsten att bygga upp nya varumärken
  • Google om konsumenternas nya beteenden
  • Så kan e-handeln rita om kartan framöver
  • Handel som motor när städerna växer
  • LidlAndys Lekland och Harry’s om sina expansionsplaner
  • Investeringsläget: Trender och affärer kring handelsfastigheter
  • Edward Blom: Så vill vi handla och avnjuta maten i framtiden
  • Investerarpanelen: Här finns de bästa möjligheterna att växa
  • Så ska nätshoppare lockas till butikerna
  • Framtidens heta lägen i de växande städerna
  • Arkitektur för handel i den framtida staden
  • De mest spännande nya handelsprojekten: Backaplan, Sturegallerian och Nya Sergels Torg

Välj mellan två fördjupningsspår under dagen: A: Smarta sätt att stärka fysisk handel samt B: Arkitektur, design och projekt för framtiden.

Bland talarna finns: Per Holknekt, modeentreprenör och grundare av bl a Odd Molly, Anna Mossberg, försäljningschef detaljhandel Google, Annica Ånäs, VD Atrium Ljungberg, Edward Blom, gastronom och kulturhistoriker, Ann Carlsson, VD Apoteket, Göran Cars, professor i stadsplanering KTH, Fredrik Elsner, arkitekt och partner Wester + Elsner, Wilhelm Sporrong, VD Webhallen, Karolin Forsling, VD Forsling United, Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, Johanna Skogestig, chef fastighetsinvesteringar Vasakronan, Louise Bergqvist, centrumchef Mall of Scandinavia, Martin Bjöörn, fastighetschef Eurocommercial Sverige, Thomas Persson, partner Cushman & Wakefield, Johan Augustsson, fastighetschef Lidl, Patrik Engman, VD Andys Lekland, Per Norin, krögar- och etableringsansvarig Harrys Pubar, Britta Angviken, VD Naked Juicebar, Erik Pelling, kommunalråd (S) Uppsala, Anders Börjesson, näringslivsdirektör Nacka kommun, Jenny Vasquez Ling, ställföreträdande varuhuschef Ikea Barkarby, Andreas Philipson, VD TAM Group, Linus Kjellberg, affärsområdeschef Affärsutveckling Atrium Ljungberg, Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Analys & Strategi, Johan Åström, Head of Investment TH Real Estate, Anders Röstlund, VD Ågren, Anders Strand, centrumchef Skandia Fastigheter, Daniel Kvant Suber, affärsutvecklare Atrium Ljungberg, m fl.

Mängdrabatt: Vid anmälan av fler än tre personer från samma företag (dvs fyra eller fler) erhålls 20 procent rabatt på ordinarie seminariepris.

Dagen leds av den populära moderatorn Ellinor Persson, tidigare bl a programledare på SVT. Till sin hjälp har hon som sidekick branschexperten Martin Lindgren, Head of Corporate Solutions på JLL.

Liksom tidigare år kan Du välja mellan två fördjupningsspår under dagen. I år kommer galakvällen NCSC Sweden Awards att arrangeras vid ett separat tillfälle senare i höst.

Köpcentrum & Butiker 2016 är årets största och viktigaste mötesplats för aktörer inom handel och fastigheter. Dagen vänder sig till handelskedjor, butiksägare, konsulter, fastighetsägare, region- och stadsutvecklare, investerare, arkitekter, jurister m fl.

Ett stort branschmingel tar vid när seminariet är slut och erbjuder goda möjligheter för eftersnack och att knyta kontakter. Avsätt gärna lite tid för detta och för att njuta av tilltugg och förfriskningar. Missa inte!

Ordinarie seminariepris: 4.450:-/person för prenumeranter på Fastighetsvärldens magasin eller nyhetsbrev, 5.450:-/person för övriga. Deltagare på förra årets seminarium (Köpcentrum & Butiker 2015) går automatiskt till prenumerationspris. 

Priset inkluderar morgonkaffe och smörgås, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och stort mingel med tilltugg och förfriskningar samt konferensmaterial och dokumentation. Alla priser är exklusive moms. Deltagaravgiften faktureras i efterhand, efter genomfört seminarium. Anmälan är fullt av- och ombokningsbar fram till den 31 augusti 2016. Därefter faktureras hela avgiften vid avbokning.

Förmånligt biljettpaket: Vill ni gå många från samma företag så har vi ett biljettpaket till ett förmånligt pris: (beställ genom att mejla seminarier@fastighetsvarlden.se)

Stora biljettpaketet – 10 platser: 32.900:- (värde 44.500:-)

Stort intresse! Köpcentrum & Butiker har varit fullsatt tio år i följd så säkra Din plats redan nu. Anmäl Dig direkt till seminariet genom att klicka på “Anmälan” här ovan eller mejla seminarier@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 26.

Kontakt kring program och arrangemang: Peter Gimbe, 070-543 88 38, peter.gimbe@fastighetsvarlden.se.

Utställare och partner – vill ditt företag eller organisation synas på årets viktigaste mötesplats för handlare och fastighetsägare så kontakta Anki Lissåker, 070-753 76 82, anki.lissaker@fastighetsvarlden.se. Vi har plats för ett tiotal utställare, så vänta inte för länge!

Köpcentrum & Butiker 2016 – Onsdag 7 september 2016, Grand Hôtel, Stockholm

Nya trender, digitala lösningar och smarta sätt att stärka fysisk handel är årets fokus för Köpcentrum & Butiker 2016. Under seminariet kommer vi berätta om några av de viktigaste design- och arkitekturtrenderna och mest spännande nya handelsprojekten för framtiden. Den 7 september samlar vi de främsta experterna och profilerna med talare från bl a Google, Ikea och Lidl samt Per Holknekt och Edward Blom – Välkommen till årets viktigaste dag där handlare och fastighetsägare möts!

Seminariet har varit fullsatt tio år i följd – så säkra Din plats redan idag!

08.30

Registrering, kaffe och smörgås

09.00

Inledning

Ellinor Persson, journalist och dagens moderator (känd från bl a SVT)

Martin Lindgren, Head of Corporate Solutions på JLL och dagens sidekick

09.10

Konsten att bygga upp nya varumärken

Få personer i Sverige har lika djup erfarenhet av att bygga upp nya varumärken inom modevärlden som Per Holknekt. Efter att ha grundat och byggt upp succén Odd Molly har han varit inne i flera projekt med varierande framgång. Hör hans tankar kring hur man skapar och bygger upp varumärken och vart modehandeln är på väg.

Per Holknekt, modeentreprenör och grundare av bl a Odd Molly

09.45

Handel som motor när städerna växer

Bostäder är självklart i fokus när städerna växer och nya stadsdelar planeras. Många exempel finns på att butiker och samhällsservice ofta glömts bort eller prioriterats ned när nya satsningar vuxit fram. Nu är många nya, spännande stadsdelar på gång runt om i landet – hur tänker politiker och planerare göra för att få draghjälp av handeln redan från början?

Anders Börjesson, näringslivsdirektör Nacka kommun

Göran Cars, professor i stadsplanering KTH

Erik Pelling, kommunalråd (S) Uppsala

10.10

Kaffe

10.40

Investeringsläget: Trender och affärer kring handelsfastigheter

Hur utvecklas marknaden för köpcentrum och handelsfastigheter nu och vad kan vi vänta av de kommande åren? Vilka är de viktigaste trenderna, vilka köpare är mest aktiva och vart går hyror och priser? Vilka objekt och städer är hetast?

Thomas Persson, partner Cushman & Wakefield

11.15

Snabbväxande kedjor om sina expansionsplaner

Flera av landets främsta kedjor och starkaste varumärken laddar för expansion de närmaste åren. Var vill de växa och hur tänker de när de letar lägen och väljer mellan cityhandel eller mer externa etableringar? Vilka krav och förväntningar har de på lokalerna och fastighetsägarna?

Britta Angviken, VD Naked Juicebar

Johan Augustsson, fastighetschef Lidl

Patrik Engman, VD Andys lekland

Per Norin, krögar- och etableringsansvarig Harrys Pubar

11.40

Edward Blom: Så vill vi handla och avnjuta maten i framtiden

Restauranger, mataffärer, saluhallar och delikatessbutiker blir en allt viktigare del av stadslivet, cityhandeln och våra köpcentrum. Hör hur en av Sveriges främsta matexperter – och livsnjutare – vill göra sina inköp och njuta av maten i framtiden. Lyssna till hans tips om hur butiker och gallerior kan bli mer attraktiva för medvetna matkonsumenter.

Edward Blom, gastronom och kulturhistoriker

12.00

Lunch följt av kaffe och mingel

 

13.15 – 15.00 Välj mellan två temaspår: A eller B

Temaspår A: Smarta sätt att stärka fysisk handel

Temaspår B: Arkitektur, design och projekt för framtiden

Se detaljerade program längre ned.

 

15.00

Kaffe

15.30

Den nya konsumentresan – så förändras våra beteenden

Mobilen har förändrat vårt beteende men också vad vi förväntar oss från varumärken. Hör om hur konsumentresan har brutits ned i många korta, avsiktliga ögonblick där vart och ett är en kritisk möjlighet för företag att forma konsumenternas beslut och preferenser.

Anna Mossberg, försäljningschef detaljhandel Google

16.00

Så kan e-handeln rita om kartan framöver

Digitaliseringen i svensk handel går allt snabbare och e-handeln växer nu med 15 procent per kvartal. Hur kan den här utvecklingen komma att rita om kartan för den traditionella, fysiska handeln? Vart är vi på väg och är de främsta hoten och möjligheterna?

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel

16.30

Investerarpanelen: Här finns de bästa möjligheterna att växa

Vilka möjligheter ser några av landets främsta aktörer att satsa på förvärv och nya projekt inom handelsfastigheter? Hur tufft är det att hitta lämpliga investeringar, vilka typer av objekt och lägen är hetast och var i landet skulle de helst vilja växa?

Martin Bjöörn, fastighetschef Eurocommercial Sverige

Johanna Skogestig, chef fastighetsinvesteringar Vasakronan

Annica Ånäs, VD Atrium Ljungberg

Johan Åström, Head of Investment TH Real Estate

16.50

Fastighetsvärlden bjuder in till stort branschmingel och eftersnack

 

13.15 – 15.00 Temaspår A: Smarta sätt att stärka fysisk handel

13.15

Vägen framåt för apoteksmarknaden

Sju år har gått sedan apoteksmarknaden avreglerades och nu är konsolideringen i full gång. Hur påverkar digitalisering och förändrade konsumtionsmönster och vilka möjligheter finns att utveckla de fysiska butikerna framöver?

Ann Carlsson, VD Apoteket

13.40

Snabbväxare: Okonventionell strategi skapar mötesplats för digitala kunder

Webhallen är ett spännande exempel på ett företag som gått sin egen väg. Trots en väldigt digital kundgrupp har man lyckats kombinera e-handel med postorder och ett växande nät av fysiska butiker. Vad ligger bakom framgången och expansionen och hur ser man på utmaningar och möjligheter framöver?

Wilhelm Sporrong, VD Webhallen

14.05

Bensträckare

14.10

Stadsutveckling och bostäder som grund för starkare handel

För att hitta och få tillträde till de bästa nya handelslägena blir det allt viktigare att ta ett större ansvar i stadsutvecklingen. Flera av landets stora aktörer inom handelsfastigheter satsar därför numera på att skapa platser där även t ex bostäder, kontor och samhällsservice är en del av projektet. Hör hur en av de ledande aktörernas strategi på det här området ser ut, hur detta stärker handeln och om några goda exempel.

Linus Kjellberg, affärsområdeschef Affärsutveckling Atrium Ljungberg

Daniel Kvant Suber, affärsutvecklare Atrium Ljungberg

14.40

Så ska nätshoppare lockas till butikerna

Allt fler butikskedjor satsar nu på olika typer av lösningar för att integrera e-handel med fysiska butiker. Syftet är bl a att komma närmare kunderna och i det fysiska mötet också få möjlighet till merförsäljning. Hör hur några handelsaktörer jobbar med pickup och andra lösningar, vilka erfarenheter de har och vad de tror om framtiden.

Louise Bergqvist, centrumchef Mall of Scandinavia

Jenny Vasquez Ling, ställföreträdande varuhuschef Ikea Barkarby

15.00

Kaffe

 

13.15 – 15.00 Temaspår B: Arkitektur, design och projekt för framtiden

13.15

Arkitektur för handel i den framtida staden

Urbaniseringen har aldrig mått bättre, alla flyttar inåt, städerna växer så det knakar och mottot är att vi ska bygga stad – inte minst i Stockholm. Samtidigt proklameras Mall-formatets död och all handel lär ska kunna ske från soffan. Vad är handelns roll i det samhälle vi bygger? Var tar den för plats i staden och hur kan den gestaltas? Hur ser de senaste trenderna ut, vilka goda exempel och vilken inspiration kan vi hämta från projekt i Sverige och internationellt?

Fredrik Elsner, arkitekt och partner Wester + Elsner

13.45

Framtidens heta lägen i de växande städerna

Den kraftiga befolkningsökningen gör att många av landets större städer nu växer i rekordtakt. Samtidigt gör många kommuner och fastighetsägare nu satsningar på att få mer liv i citykärnorna. Hur kommer utveckling och trender att se ut framöver – vilka handelslägen kommer att bli mest intressanta på några års sikt? Och finns det lägen som går en tuff tid till mötes? Vad är det som avgör var handeln kommer att fungera bäst?

Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Analys & Strategi

Karolin Forsling, VD Forsling United

Anders Röstlund, VD Ågren

14.05

Bensträckare

14.10

De mest spännande nya handelsprojekten

Runt om i våra storstäder planeras för flera stora, spännande ny- och ombyggnadsprojekt för ny handel. Hör om planerna för några av de mest intressanta investeringarna (bl.a. Backaplan i Göteborg och Kvarteret Sture i Stockholm) och vad som krävs för lyckade shoppingsatsningar de närmaste åren.

Backaplan – visioner och planer för ny shopping:

Anders Strand, centrumchef Skandia Fastigheter

Kvarteret Sture – mer liv i Stockholms mittpunkt:

Andreas Philipson, VD TAM Group

 

15.00

Kaffe

 

Anmäl Dig direkt genom att klicka på “Anmälan”-knappen ovanför programmet eller mejla seminarier@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 26.

DatschaJLLAdvenmk_logotherhqSefabgruppenFocussplitsignnaked juice barEgon LogoVendre E-commerce