Illustration ur magasinet Fastighetsvärlden Nr 5/6 2016. Illustration: Gabriella Agnér.

Vinner Hugin & Munin-priset: – Det är fantastiskt glädjande

Annons

10 bästa 2016

  1. Atrium Ljungberg 89 p
  2. Fabege 79 p
  3. Akademiska Hus 77 p
  4. Kungsleden 76 p
  5. Wallenstam 75 p
  6. Klövern 75 p
  7. Vasakronan 73 p
  8. Hufvudstaden 70 p
  9. Castellum 67 p
  10. Diös 66 p

Bästa budbärare

Det är 19:e året som Fastighetsvärldens redaktion delar ut Hugin & Munin-priset. De båda korparna är symboler för goda budbärare.

Enligt gammal nordisk folktro sänder asaguden Odin i gryningen ut sina korpar Hugin och Munin över såväl Asgård som Midgård. När de kommer tillbaka berättar de alla nyheter i hans öra.

De senaste två åren har granskningen genomförts enligt ett nytt och
bredare stuk. 2014 vann Fabege och 2015 segrade Atrium Ljungberg.

 

Visa faktaruta

Regerande vinnaren Atrium Ljungberg tar hem Hugin & Munin-priset 2016. Det handlar alltså om Fastighetsvärldens tävling om vilket bolag som är bäst budbärare av information.

– Det är fantastiskt glädjande, säger Mari Edberg, kommunikationschef vid Atrium Ljungberg.

Av nykomlingarna får AMF Fastigheter, Rikshem och Skandia Fastigheter bottenplaceringar. Hemsö intar en imponerande 11:e plats.

Av de tio delkategorier som summerar priset får Atrium Ljungberg hela fyra förstaplatser och fyra andraplatsen (läs hela poängfördelningen för de 30 bolag som granskats i senaste magasinet Fastighetsvärlden, Nr 5/6).

I den första omgjorda Hugin & Munin-tävlingen 2014 vann Fabege, och i fjol vann Atrium Ljungberg med liten marginal.
I år var segern överlägsen.

– Det är en viktig utmärkelse för oss och en bekräftelse på att vi gör ett bra kommunikationsarbete. Vi är mycket stolta,
säger Mari Edberg som lyfter fram flera av sina kollegor.

Atrium Ljungberg har under de senaste två åren expanderat kommunikationsavdelningen genom både nyanställningar och genom att samla de kommunikatörer som funnits på andra avdelningar till samma enhet.

– För tre år sedan var vi tre personer. Nu är vi sju. Vi kan samordna kommunikationen bättre, hålla en högre kvalitet och stödja hela organisationen.

Teamet som Edberg leder består av kommunikatörerna Bengt Johansson, Jenny Nordkvist, Maja Ernelli och Alexandra Kriss samt Malin Westlund, projektledare digitala kanaler och Marianne Perslow, kommunikationsstrateg.

Under det senaste året har Atrium Ljungberg byggt en helt ny sajt, vilket Edberg redan i förra årets vinnarintervju berättade var på gång. Den gamla sajten fick låga betyg och var inte responsiv. Den nya sajten får ett riktigt högt betyg i Hugin & Munin-granskningen.

– Vi är väldigt nöjda med sajten. Den är mer användbar och inspirerande och speglar på ett bättre sätt vårt bolag, vad vi står för och hur vi jobbar med att skapa hållbara stadsmiljöer. Men sajten måste leva, vi är inte klara.

Fokus har varit  att göra den nya sajten mer attraktiv för potentiella hyresgäster, samarbetspartners, ägare och investerare. Nästa steg är att se till att den blir mer användbar för existerande hyresgäster.

Bolagets årsredovisning arbetas fram av en grupp bestående av kommunikationsavdelningen och ekonomi/finans. VD Annica Ånäs och CFO Martin Lindqvist har en viktig roll i arbetet liksom bolagets hållbarhets-ansvarige Emma Henriksson.

– Vi försöker ständigt vässa innehållet, budskapet och designen. I år har vi bland annat förbättrat beskrivningen av hur vårt sätt att jobba med hållbar stadsutveckling skapar värde för hyresgäster, ägare och samhället, berättar Mari Edberg.

Bolaget har i flera år samarbetat med byrån Ineko när det gäller årsredovisningen och arbetet med nästa års redovisning är redan igång. Första mötet ägde rum i fredags.

– Det är en av orsakerna till att vi lyckas bra med vår årsredovisning, att vi inleder planeringsarbetet tidigt, säger Mari Edberg.

Den tryckta upplagan är numera ungefär en tredjedel jämfört med för en handfull år sedan.

– Vi har inga tankar på att sluta trycka den. Men framöver ska vi göra den digitalt tillgänglig på fler sätt än att bara erbjuda den som en pdf. Årsredovisningen är ett styrdokument med innehåll som vi kan utgå från i all övrig kommunikation, så den är viktig för oss på flera sätt, säger Edberg.

I årets undersökning ingick 30 bolag, varav sju nya. Några av kategorierna som granskades var nya – och målet är att en till tre kategorier ska bytas ut från år till år.

Tre av de nya är börsnoterade och de övriga är stora placerare med pensionskapital bakom sig. De senare hamnar till stor del i botten på rankingtabellen (Rikshem, AMF Fastigheter och Skandia Fastigheter), med ett lysande undantag (Hemsö). Så stora fastighetstillgångar som de här bolagen äger borde det vara en självklarhet att ge större insyn än vad som ges nu – redaktionen ser fram emot att se en väsentlig förbättring kommande år.

Text: Fastighetsvärlden

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan