Veidekke planerar för att bygga ihop Stockholm och Solna vid Solnavägen
230 bostäder och flera butiker – Delfinansierar tunnelbanan. Veidekke planerar för att bygga blandstad med 230 bostäder och flera butiker på ett område längs Solnavägen. Projektet bidrar till att knyta ihop Stockholms innerstad och Solna centrum. I det aktuella området, mellan Biovitrum i Karolinska Institutet och Mcdonalds/OKQ8, finns idag oexploaterad mark med skog.
Veidekke har kommit överens med en bostadsrättsförening om en stor avstyckning samt med Akademiska Hus som äger fastighet i den södra delen och bolaget har även en principöverenskommelse med Solna stad om delar av fyra av stadens fastigheter. Den går ut på att Veidekke får option på att köpa tillskottsmark från staden. Solna stad räknar med en försäljningsintäkt på 72 miljoner kronor.
Byggrätten bedöms till cirka 22.000 kvm. Veidekke kommer även att lämna ett bidrag till Solna stads medfinansiering av tunnelbanan och det bedöms till cirka 10 miljoner kronor, beroende på omfattningen på byggrätten och dess avstånd till tunnelbaneuppgången i Hagastaden (ca 600–800 meter från det planerade bostadsprojektet).
Våren 2011 kontaktades Brf Tomteboda 1 av representanter från Veidekke som klurat på att bygga bostäder mellan föreningens hus och Solnavägen, i ett område som består av skog. Föreningen kontaktade JLL Tenzing och därefter skickade fem byggföretag in anbud för den avstyckade markdelen. Veidekkes bud bedömdes bäst på alla sätt. Bostadsrättsföreningen har internt berättat om en markvinst på 150–170 miljoner kronor.
Av 111 röstberättigade medlemmar röstade 109 för en framtida försäljning försäljning och två medlemmar avstod från att rösta när en extrastämma ägde rum i somras. Styrelsen motiverade, utöver den stora vinst, försäljningen även med minskat buller från Solnavägen, ökad trygghet med mer liv i området samt möjligheten till fler butiker i närområdet.
En omvandling av Solnavägen till en levande stadsgata kommer dock inte att vara oproblematisk – främst på grund av att den aktuella sträckan är utpekad som sekundärled för farligt gods, konstaterar tjänstemän vid exploateringskontoret i Solna.
Fastighetsvärlden Idag 2015-11-18