Startskott för ny stadsdel i Huddinge
Den framtida spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg möjliggör en helt ny stadsdel i Huddinge. Nu inleds arbetet på allvar.
Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor.
Sverigeförhandlingens besked förra veckan om att Spårväg syd blir verklighet skapade glädjerus i Huddinge. Den 17 kilometer långa spårvägen kommer att gå mellan Älvsjö och Flemingsberg, via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen.
– Det är ett väldigt glädjande besked. Vi har kämpat länge för att staten och landstinget ska förstå vikten av den här spårvägen, säger Daniel Dronjak Nordqvist, kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.
För att spårsatsningen ska bli verklighet har Huddinge kommun lovat att bygga 18.500 bostäder i anslutning till spårvägen. En stor del av dessa, 7.000, planeras att byggas i en helt ny stadsdel i Glömstadalen/Loviseberg.
Den nya stadsdelen ska innehålla skolor, kontor, restauranger och handel.
Kommunen ska nu göra en göra en utvecklingsplan för området.
– Det känns jättespännande. Vi har väntat på det här beskedet, spårvägen kommer verkligen att ge en skjuts för Huddinge och den södra delen av länet, säger Annika Feychting, översiktsplanerare vid Huddinge kommun.
Utöver spårvägen föll en annan viktig pusselbit nyligen på plats för den nya stadsdelen. I mars tecknade Huddinge kommun och Trafikverket en avsiktsförklaring om att bygga den nya motorvägen Tvärförbindelse Södertörn i en tunnel under Glömstadalen. Att motorvägen byggs i tunnel är viktigt för att ge plats åt de nya bostäderna.
I dag består området av åkrar och skog. Kommunen äger en stor del av marken.
Enligt Daniel Dronjak Nordqvist är det inte säkert när den nya stadsdelen kan börja byggas.
– Det bygger på att spårvägen är på plats. Enligt prognosen skulle det kunna bli 2030.