Det orangefärgade området är aktuellt för den nya stationen. Foto: Jernhusen.

Så blir nya Centralstationen – läs om Jernhusens planer

Jernhusen har lämnat in en detaljplaneansökan till Stockholms stad om att utveckla centralstationsområdet i Stockholm. Tanken är att överdäcka spåren och bygga en ny station ovanpå. Stora mängder kontorslokaler kan komma att byggas.

Annons

På tisdagseftermiddagen presenterade Jernhusen och Stockholms stad sin vision för hur Stockholms centralstationsområde ska utvecklas.

De planerar att överdäcka stora delar av spårområdet där en ny station kommer att vara i fokus. Den befintliga stationen kompletteras med två byggnader norr och söder om Klarabergsgatan.

– 250.000 personer passerar området varje dag. Om 20 år kommer det vara dubbelt så många, vi ser något helt annat framför oss jämfört med i dag. Ett land i tillväxt behöver en fungerande infrastruktur och en ny centralstation är en del av lösningen på framtidens ökande transportbehov, säger Kerstin Gillsbro, VD på Jernhusen.

Jernhusen ser möjligheten att kunna börja bygga över spåren 2017 då Citybanan öppnar och det under några år blir färre tåg på bangården.

En ny station kan stå klar tidigast 2022.

Området som ska överdäckas omfattar cirka 40.000 kvadratmeter, från Vattugatan i söder till Kungsbron i norr. Satsningen innebär troligen att en del befintliga byggnader kommer att rivas.

Genom projektet frigörs markyta för att bygga lokaler både för handel och kontor.

– Det här är en otrolig möjlighet att bygga nya kontor i city, vilket det råder brist på i dag. Men hur stor yta det blir vågar vi inte säga ännu, säger Fredrik Johansson, regionchef för Stockholm på Jernhusen.

Jernhusen tittar även på möjligheten att tillföra bostäder, även om närheten till järnvägen kan ställa till problem.

– Vi kommer att pröva även det, men det blir svårt, säger Fredrik Johansson.

Enligt uppgift till Fastighetsvärlden skissar Jernhusen och Stockholm stad för högre byggnader på den norra delen av det aktuella området och något lägre på den södra där byggnation konkurrerar med med uppmärksamhet från Stadshuset. När det gäller den norra delen hoppas man kunna bygga minst lika högt som grannhusen, alltså WTC (som ägs av Alecta), Kungsbrohuset (ägs av Folksam Fastigheter) och Klarabergshuset (ägs av AFA Fastigheter).

Alessandro Ripellino Arkitekter har varit med och utvecklat en av flera tidiga idéskisser för att visa hur framtidens Centralstation skulle kunna gestaltas.

– Bangården är i dag en barriär mitt i stadens finaste läge, säger Alessandro Ripellino, VD. Den nya stationsbyggnaden blir en länk mellan citypulsen och vattnet vid Riddarfjärden. En levande del av staden med fantastisk utsikt.

I november 2014 berättade Fastighetsvärlden att Jernhusen planerade för upp till 80.000 kvm nya lokaler vid centralstationen – utan att behöva överdäckas (läs mer här). Den siffran har därefter justerats ned eftersom en ny station behöver utrymme.

Fastighetsvärlden Idag 2016-03-08

En tidig skissbild på hur entrén till nya stationen kan se ut. Skiss: Alessandro Ripellini Arkitekter.
En tidig skissbild på hur entrén till nya stationen kan se ut. Så ska det se ut på Klarabergsgatan som dessutom ska bli bilfri enligt Stockholms stads planer. Jernhusen kallar området framför entrén för Klarabergstorget. Skiss: Alessandro Ripellini Arkitekter.
Så här ser det ut på platsen idag. Här är det tänkt att huvudingången ska ligga framöver.
Så här ser det ut på platsen idag. Här är det tänkt att huvudingången ska ligga framöver.
Dagens Centralstation.
Dagens Centralstation som invigdes 18 juli 1871. Exakt hur det befintliga stationshuset ska integreras med det nya är inte klart. Mycket talar för att det skulle kunna bli handel, saluhall och restauranger på samma sätt som i Malmö där Jernhusen tidigare framgångsrikt har utvecklat Malmö centralstation.
Del av det område som kommer att däckas över med den nya stationsbyggnaden.
Del av det område som kommer att däckas över med den nya stationsbyggnaden.
Inte Stockholms charmigaste område.
Inte Stockholms charmigaste område. Få investeringar har ägt rum här de senaste åren.

 

Missa inte! Fastighetsdagen Uppsala 2024

Den 9 april är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Uppsala. Seminariet äger rum på Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Alm och Nyttobostäder slås samman – igen

Finansiella och legala orsaker bakom affären.

Bonnier ny ägare i Prisma efter affär i Kungens kurva

Affär med stor fastighet bredvid Heron city och Ikea.

Podcast: Om proptech och framtidens utmaningar

Nytt avsnitt från Verktygslådan. Proptech Swedens vd Roger Tofft gästar avsnittet.

Avicii-utställning blir kvar i Femte Hötorgsskrapan

Storsatsning lades ned. 7.500 kvm tomställs i city.

Köper nästan 200 bostäder

Kommunalt bolag i ännu en affär.

Vasakronan köper för 715 mkr

Affär mitt i Stockholm. Priset motsvarar 120.000 kr/kvm.

Flera gripna efter jordskredet vid Stenungsundsmotet

Misstänks ha orsakat skredet.

Corem säljer för 768 mkr

Avyttrar i två transaktioner. FV berättar om köparna och bestånden.

Som väntat ingen sänkning

Då kommer första sänkningen – spår tre inom ett år.

Så ska nya Lunakvarteret se ut – över 100.000 kvm

Vinnare i arktitekttävling har utsetts för Södertäljes största projekt på 50 år.

Ivars ättlingar tror på transformation

Vd Jan Mattsson berättar för FV om tre aktuella projekt, arkitekttävlingar och konkurrensen.

Satsar på vattennära hotell i Varberg

Nära fästningen och kallbadhuset inkluderat.

Advokatfirma flyttar till Norrmalmstorg

Tecknat nytt hyresavtal.

Köper från Övikshem för halv miljard

Köper 607 bostäder i nybildat bolag från allmännyttan.

Tillbaka till förstasidan