O’Learys satsar på fyra nya matkoncept

Annons

Planerar kraftig expansion – Söker 100.000 kvm lokaler. O’Learys planerar för en kraftig expansion i Sverige under de kommande tre åren. Fastighetsvärlden kan även berätta att den snabbväxande kedjan lanserar fyra nya matkoncept som är helt skilda från dagens klassiska O’Learys.

Bolagets VD Wilhelm Vintilescu medverkade vid torsdagens fullsatta seminarium Köpcentrum & Butiker, som Fastighetsvärlden arrangerade på Vinterträdgården på Grand Hôtel, och där passade han på att presentera planerna för kedjans nya matkoncept: Bambinos, Boston Grill, Holy Monkey och OBW Burger & Wings.

– Vi är redo att ha nästa steg och vi har ett väldigt väl fungerande franchisesystem som vi kan bygga vidare på. Många vill numera ha en upplevelse när man går och äter och vi är sedan länge duktiga på att erbjuda det som vi kallar ”eatertainment”.

O’Learys har idag 120 restauranger, hyr totalt 90000 kvm lokaler, betalar en årlig hyra på 300 miljoner kronor och har 3500 anställda.

– Nu vill vi hyra ytterligare 100 000 kvm. Så hör av er ni fastighetsägare som har lokaler i bra lägen, sade Vintilescu.

En kort presentation av de nya koncepten – alla under O’Learys Trademark House of Brand:

Bambino’s. Öppnade sin första restaurang under torsdagen vid Sthlm Tolv som ligger i Tele2 Arena. Italiensk mat. Restaurangen behöver 450–700 kvm lokaler och bolaget räknar med en tillväxttakt på fyra–fem nya restauranger om året. Citylägen och hotell är intressanta. En restaurang öppnar snart i Helsingfors och det förhandlas om en i Jönköping. Stockholm skulle kunna ha tre-fyra restauranger och totalt är tio orter aktuella.

Boston Grill. Här handlar det om casual fine dining. Den första restaurangen öppnade i Stockholms tolv för ett år sedan och en enhet har öppnats i ett hotell i Köpenhamn. Målet är att öppna fyra-fem restauranger årligen och ytbehovet är 300–500 kvm, gärna den större ytan. Kanske gärna även i hotellfastigheter.

Holy Monkey. Asiatisk mat. Varumärke som förvärvats och som innehåller två restauranger (där enheterna inte ännu tagits över) vid Stockholms respektive Malmös centralstation. Lokalbehov: 150-250 kvm. Målsättningen är att öppna 24 enheter på 3 år. Funkar utmärkt som take away.

OBW Burger & Wings. Helt nytt koncept. Har tecknat ett kontrakt för en restaurang som ska öppna i februari i ”ett väldigt attraktivt läge i Stockholm city. Lokalbehovet är 200 kvm per enhet, med upp till 400 kvm för flaggskeppsenheter. Målet är att inom fem år ha 40–45 enheter i Sverige, Norge och Finland.

Även för O’Learys planerar moderbolaget för en kraftig fortsatt expansion. Av kedjans 120 restauranger finns 79 i Sverige och snart, 12 november, öppnar en restaurang om 6000 kvm i nya Mall of Scandinavia i Solna.

– Det finns till exempel flera lägen i Stockholmsområdet där vi gärna skulle öppna en restaurang, till exempel i city, Odenplan, Fridhemsplan och Täby centrum. Men det finns många orter dr vi kan tänka oss att etablera oss även om vi redan finns med en restaurang i väldigt många orter, säger Wilhelm Vintilescu till Fastighetsvärlden.

Målet för O’Learys Trademark House of Brand är att ha 269 restauranger om fem år – alltså en rejäl expansion.

Merparten av restaurangerna finns i Sverige. Förutom i de nordiska länderna finns restauranger i Spanien, Singapore, Kina, Vietnam, Turkiet och Abu Dhabi. För 2015 finns kontrakt på ytterligare etableringar i Skandinavien, Belgien, Tyskland samt i Asien och Mellanöstern – bland annat en restaurang i Mall of Dubai – med en bergochdalbana genom restaurangen.

Den första O’Learys-restaurangen öppnade 1988 i Göteborg. Länge bestod målgruppen av män och Vintilescu redovisar att tidigare utgjorde kvinnor endast 18 procent av kvinnor, en andel som nu mer än fördubblats.

– Vi vill vara en destination för alla. Vi blir allt mer även en familjedestination, säger Wilhelm Vintilescu.

Vintilescu avslutar med ett budskap till landets fastighetsägare:

– Vi vill gärna komma in tidigare i processen när det planeras för nya stadsdelar eller fastigheter.

Fastighetsvärlden Idag 2015-10-23

Fler Nyheter från förstasidan

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Växande coworking redo att bredda verksamheten

”Som en schweizisk armékniv under utveckling.”

Lista: Tio största coworkingaktörerna

Fastighetsvärlden listar de tio största coworkingaktörerna i Sverige utifrån antal kvadratmeter.

SOJ: ”En snabb sänkning är nödvändig”

Anser att Riksbanken och ECB inte kan låta Fed vara styrande.

Affärsanalys

Bostäder på attraktiva nivåer i innerstan

En bostadsaffär på Södermalm i Stockholms innerstad analyseras av Adam Tyrcha på Newsec.

”Hyresnivån är inte nyckeln i förhandlingarna”

Gattberg: ”Hyresnivåer är inte nyckelfaktorn i förhandlingar. Allt handlar om EU:s taxonomiförordning”.

Castellum säljer bilhallar i Stockholm för 347 mkr

Tre byggnader med Porsche och Audi.

Spring för Livet – två veckor kvar

Pekar mot nytt rekord – igen. Separerade starttider nytt för i år.

Köper från Alma – Nyfosa tappar

Stor hyresgäst bantar förhyrningen mer än 40 procent. FV berättar om köpeskillingen.

Tar över efter McDonalds

Ny restaurang tar över efter den amerikanska hamburgerjättens tidigare lokal på gatuplan under Gondolen.

Vectura snor finanschef från Corem

25 års erfarenhet från fastighetsbranschen.

Niam köper för 1,5 miljarder

Byggnad om 64.000 kvm lokaler uppförs.

Ny vd till Ikano Bostad

Går från vd-rollen på Besqab.

Tillbaka till förstasidan