”Nya” Sipa fokuserar om – satsar på Norden
Scandinavian International Property Association (Sipa) genomför just nu en förändring av sin inriktning till att skapa ett nätverk för att VD:ar och ledning i fastighetsbolag ska kunna göra bättre affärer både på den inhemska marknaden och på främmande marknader inom Norden och Baltikum. Dessutom siktar man på att fyrfaldiga antalet medlemmar upp till omkring 120 stycken.
I dagsläget har man ett drygt 30-tal medlemmar, med en övervikt av svenska företag. Så i hög utsträckning är det i övriga länder man vill fylla på.
– Vi har ringat in vilka nya medlemmar vi önskar och det närmaste året kommer vi arbeta aktivt med att värva dem, säger Sipas ordförande Per Ronnevik till Fastighetsvärlden.
Kärnan av medlemmar kommer även fortsättningsvis att vara fastighetsbolag men nu kommer Sipa även att ta in ett antal expertföretag som medlemmar, det vill säga olika rådgivningsföretag med stark anknytning till fastighetsbranschen. Det kan vara värderingsföretag, arkitekter, jurister etc.
Med det nya upplägget ser man framför sig att medlemmarna får tillgång till ett mycket attraktivt nätverk vilket ska underlätta deras möjligheter att expandera till nya marknader inom Norden. Som medlem i Sipa ingår inträde vid Mipim i Cannes och en årlig studieresa till en europeisk stad med ingående guidning om fastighetsmarknad, utvecklingsprojekt, arkitektur (i höst går resan till Berlin). Ett par gånger om året kommer det att hållas fokuserade småseminarier i olika ämnen som styrs av medlemsföretagen och därtill en årlig tvådagars konferens som i år kommer att hållas i Stockholm i maj.
Sipa grundades i slutet av 80-talet och ursprungligen stod s:et för swedish och tanken var att underlätta för svenska investerare på deras ”vikingatåg” med fastighetsaffärer i främmande land. En bit in på 90-talet ändrades innebörden till scandinavian och företag från grannländerna bjöds in som medlemmar.
Fastighetsvärlden Idag 2017-02-13