Linköping vill ha Ostlänken i tunnel under staden

Annons

Ostlänken

En 15 mil lång järnväg från Järna till Linköping med dubbelspår för höghastighetståg.

Restiden för fjärrtågen för sträckan Linköping–Stockholm bedöms bli drygt en timme framöver med Ostlänken (räknat på snitthastigheten 200 km/h, idag cirka 1:50) och runt 0:50 för sträckan Norrköping–Stockholm (dag 1:22 som snabbast).

Visa faktaruta

Merkostnad på 0,5–1,5 miljarder. Nya höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska gå genom Linköping i en tunnel under jord. Detta gör störst nytta före resenärerna, gör stadsutveckling möjlig och ger störst nyttor för samhället. Det hävdar Linköpings kommun i sitt yttrande om Trafikverkets tillåtlighetsansökan för Ostlänken hos regeringen. I Norrköping planeras det för att låta spåren passera på en 8 meter upphöjd bro, läs mer i länkarna nedan.

Detta är de sammanfattande synpunkterna från Linköpings kommun:

  • Linköpings kommun förordar röd korridor mellan Bäckeby och Linköping.
  • Linköping är Sveriges femte största kommun och Östgötaregionens motor. Linköpings kommun vill starkt betona att hela sträckan genom centrala Linköping fram till Glyttinge är en del av Ostlänkenprojektet (i likhet med korridoren i den kompletterande järnvägsutredningen 2014), oavsett om centrala Linköping är med i tillåtlighetsprövningen eller inte.
  • Det krävs ett nytt resecentrum i Linköping med utökad kapacitet och funktionalitet för att uppnå viktiga ändamål/mål för Ostlänken, bl a att flytta över transporter från väg och flyg till järnväg, att bidra till regionförstoring samt att åstadkomma ändamålsenliga och effektiva bytespunkter.
  • Linköpings kommun vill framhålla betydelsen av att avsnittet genom centrala Linköping behandlas skyndsamt och att planläggningen för Ostlänken i sin helhet fortgår enligt tidplan, dvs att Ostlänken är färdigbyggd senast 2028. En tunnellösning i Linköping förbättrar möjligheterna att hålla tidplanen eftersom en sådan lösning har studerats i detalj.
  • Linköpings kommun förordar att Ostlänken och Södra Stambanan går i tunnel från Malmskogen till Glyttinge. En sådan lösning bidrar till att uppfylla Ostlänkens mål samt ger stora nyttor, bl a resenärsnyttor, fördelar avseende stadsutveckling, bostadsbyggande, arbetsmarknad och näringslivsutveckling samt miljö- och hälsovinster.
  • Trafikverket och Linköpings kommun är överens om korridorens lokalisering, att stationen ska placeras öster om Stångån, att en tunnellösning är tekniskt genomförbar samt att tunnelalternativet ska studeras vidare. I tillåtlighetsprövningen beslutas om korridorer – inte om lösningar inom korridorerna. Remisshandlingen utgör därför inget hinder för en tunnellösning i Linköping.
  • Trafikverket och Linköpings kommun är överens om att en passage genom Linköping kostar 9,8 – 12,4 miljarder kr oavsett om det är ett ovanjordsalternativ eller ett underjordsalternativ. Enligt kommunens egna beräkningar ger ett underjordsalternativ på samma sträcka en merkostnad på 0,5 – 1,5 miljarder kr.
  • De redovisade planskilda korsningarna öster om Linköping har stora nackdelar. Lösningarna är dyra och flera av Ostlänkens miljömål kan inte uppfyllas. Kommunens uppfattning är att de redovisade lösningarna inte ska genomföras.
  • Linköpings kommun är starkt kritisk till Sverigeförhandlingens alternativ, som innebär höghastighetsjärnväg utmed E4 med stickspår in till centrala Linköping. Kommunen vill också uppmärksamma att det även för detta alternativ är nödvändigt att belysa hur höghastighetsjärnvägen ska anslutas till stambanan. En ny beredningsremiss inför tillåtlighetsprövningen av Ostlänken måste tas fram och remitteras, vilket innebär att hela Ostlänkenprojektet försenas.

Missa inte! Östgötamarknaden 2024

Den 18 april är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Östgötamarknaden 2024. Seminariet äger rum på Linköping Konsert & Kongress, Linköping.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Nyheter från förstasidan

Alm och Nyttobostäder slås samman – igen

Finansiella och legala orsaker bakom affären.

Bonnier ny ägare i Prisma efter affär i Kungens kurva

Affär med stor fastighet bredvid Heron city och Ikea.

Podcast: Om proptech och framtidens utmaningar

Nytt avsnitt från Verktygslådan. Proptech Swedens vd Roger Tofft gästar avsnittet.

Avicii-utställning blir kvar i Femte Hötorgsskrapan

Storsatsning lades ned. 7.500 kvm tomställs i city.

Köper nästan 200 bostäder

Kommunalt bolag i ännu en affär.

Vasakronan köper för 715 mkr

Affär mitt i Stockholm. Priset motsvarar 120.000 kr/kvm.

Flera gripna efter jordskredet vid Stenungsundsmotet

Misstänks ha orsakat skredet.

Corem säljer för 768 mkr

Avyttrar i två transaktioner. FV berättar om köparna och bestånden.

Som väntat ingen sänkning

Då kommer första sänkningen – spår tre inom ett år.

Så ska nya Lunakvarteret se ut – över 100.000 kvm

Vinnare i arktitekttävling har utsetts för Södertäljes största projekt på 50 år.

Ivars ättlingar tror på transformation

Vd Jan Mattsson berättar för FV om tre aktuella projekt, arkitekttävlingar och konkurrensen.

Satsar på vattennära hotell i Varberg

Nära fästningen och kallbadhuset inkluderat.

Advokatfirma flyttar till Norrmalmstorg

Tecknat nytt hyresavtal.

Köper från Övikshem för halv miljard

Köper 607 bostäder i nybildat bolag från allmännyttan.

Tillbaka till förstasidan