Kineser lyfter Mood
Står för 40 procent av tax free-försäljningen. Allt fler internationella besökare hittar till Mood Stockholm, uppger AMF Fastigheter i ett pressmeddelande. Försäljningen av taxfree-varor var 20 procent högre under juni-juli 2015 än under samma period förra året. Turister från Kina, Schweiz och USA har ökat mest.
– Vi ser att Mood Stockholm nu på allvar etablerat sig som en viktig destination också för turisterna. Alltsedan Mood Stockholm öppnade 2012 har vi haft fler och fler långväga besökare och snittköpet ökar. Det är mycket positivt, säger Annika Ljungberg, centrumchef Mood Stockholm.
Turister från Kina står idag för nära 40 procent av Mood Stockholms tax free försäljning.
Men det var inte bara turister som shoppade under semestrarna, skriver fastighetsägaren AMF Fastigheter. Mood Stockholm slog rekord i både omsättning och antalet besökare. I juni ökade omsättningen med 16 procent och antalet besökarna med 9 procent, jämfört med samma period 2014. Ännu bättre gick det i juli då omsättningen ökade med hela 29 procent och besökarna med 28 procent.
– Det känns roligt att många valde att besöka Mood Stockholm under sommaren. Under juni och juli bidrog också vädret till att många passade på att handla och äta i stan istället för att ligga på stranden. Men vi ser också att resultatet är en del av en positiv utveckling för Mood Stockholm under 2015, fortsätter Annika Ljungberg, centrumchef Mood Stockholm.
Många nyheter är att vänta i Mood Stockholm under hösten. Satsningen inom hud-, hår- och skönhet fortsätter med Kicks, Lykos och Nikita Hair som öppnar i september och oktober. Inom mode öppnar också danska DAY och Sthlm Blvd inom kort.
Fastighetsvärlden Idag 2015-98-26