Jubel hos Humlegården och Vasakronan över ny t-station
Det blir en tunnelbanestation vid Hagalunds industriområde vid Solnavägen. Det innebär jubel från Humlegården och Vasakronan som är stora fastighetsägare i närområdet.
– Det är ett mycket glädjande besked, säger Humlegårdens VD Anneli Jansson till Fastighetsvärlden.
Solna stad inväntar inte Sverigeförhandlingen när det gäller en tunnelbanestation vid Hagalunds industriområde, mellan Hagastaden och Arenastaden längs den planerade gula linjen. Istället finansierar Solna stad 850 miljoner och landstinget 350 miljoner.
Stationen ska byggas med två uppgångar – en i Hagalunds arbetsplatsområde och en längs Solnavägen.
Som FV tidigare berättat blir bland annat Humlegården och Vasakronan stora vinnare på en station där –men lär få delbetala.
– Vi är förstås riktigt nöjda med beslutet. Vi har pratat med Solna stad om möjligheterna för en station där i ungefär ett år. Vi har flera planer för vår fastighet, säger Per Thiberg, chef affärsutveckling, vid Vasakronan till Fastighetsvärlden.
Vasakronans stora fastighet, Solna Access, ligger längs med Solnavägen, i höjd med järnvägsbron. Den byggnad som står där idag uppfördes 1979. Den innehåller 24.600 kvm kontor och 3.700 kvm för övriga ändamål.
– Vi ser framför oss att det kommer att bli ett blandat innehåll på fastigheten framöver, med både bostäder, kontor och kanske butiker.
I Vasakronans funderingar finns även att helt riva den existerande byggnaden. Eftersom Solnavägen framöver ska byggas om till stadsgata – och inte längre vara sekundärled för farligt gods – så ska det även byggas närmre vägen för att skapa en annan känsla än dagens breda väg. På den västra sidan av fastigheten finns ett stort spårområde.
– Vi ser en möjlighet att kanske fyrfaldiga dagens volymer, säger Thiberg till Fastighetsvärlden.
Han berättar att Vasakronan kommer att bidra ekonomiskt till att den nya stationen byggs, men oklart hur mycket.
– Det beror på i vilka byggvolymer vi kommer att komma överens med Solna stad om.
Solna Access, med fastighetsbeteckning Albydal 3, byggdes i en tid när det var populärt att ha kontoret en bit utanför centrum och när det var en självklarhet att ta bilen till jobbet. Nu resonerar nästan alla hyresgäster annorlunda. Enligt uppgift till Fastighetsvärlden har Solna Access under en längre tid brottats med relativt hög vakans.
Anneli Jansson, VD vid Humlegården, kommenterar till Fastighetsvärlden.
– Beskedet om den nya tunnelbanestationen i Hagalund är mycket glädjande. Hagalund har ett fantastiskt läge och den nya stationen kommer ha stor betydelse för områdets utveckling och gör att det nu finns förutsättningar för att skapa en attraktiv, långsiktigt hållbar stadsdel.
Totalt har Humlegården 74.000 kvm lokaler i Hagalunds industriområde och det utgör 85 procent av den lokalyta som finns i området som mestadels består av småskalig industri och lokaler för diverse hantverkare.
– Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i omdaningen av området, från industrikvarter till stadskvarter, säger Anneli Jansson.
Innan Humlegården och Vasakronan kom in i diskussionerna om en tunnelbanestation vid Hagalund så gick den planerade sträckningen från Hagastaden till Arenastaden, längs den gula linjen, under Norra Kyrkogården. Nu får linjen alltså en något annorlunda sträckning.
Fastighetsvärlden har flera gånger under de senaste åren berättat om möjligheterna för en ”extra” tunnelbanestation i området och om fastighetsbolagens planer. Läs mer i de relaterade länkarna ovan till höger.
Byggstarten för hela Gula linjen är planerad till 2018 och byggtiden beräknas till sex år.
Fastighetsvärlden Idag 2017-03-07