Porträtt

Står stark emot alla skamliga erbjudanden

Energifylld. Konkurrenter har visat ekonomisk svaghet men Tenant & Partner har alltid visat plus. Alla uppköpsbud har nobbats och vd Torbjörn Eriksson har även varit utsatt för ett flertal mutförsök från fastighetsägare.

Torbjörn Eriksson

 

FÖDD:
1966, i Sundsvall.

UTBILDNING:
Nationalekonom, Stockholms universitet.

KARRIÄR:
Brokig. Men Tenant & Partner sedan 1991, dock under annat namn i början.

AKTUELL:
Bolaget har hand om flera stora bolag som planerar att flytta.

OM FASTIGHETSBRANSCHEN:
”Hyresgästerna har blivit bättre på att ställa krav och hyresgästrådgivare är en naturlig del i processen. Paradigmskiftet nä̈r det gäller arbetssätt kommer dock att ställa nya krav på både fastighetsägarssidan och rådgivarsidan”.

KARRIÄREN I KORTHET
1987 Militärpolis vid K1
1988 Försäljningschef Solana
1990 Marknadschef Hansa Finans
1992 Startar upp Cost Hunter (analys av krediter)
1994 Namnändrar till Finansjuristerna
2001 Namnändrar till Tenant & Partner (Vd)

”Det fanns fastighetsägare som trodde att de kunde köpa oss och att vi skulle bli deras lakejer.”

Visa faktaruta

sTenant & Partner har en relativt enkel affärsidé och det är att alltid stå på hyresgästens sida – och aldrig på fastighetsägarens. Konsultbolaget hjälper hyresgäster att hitta rätt lokaler, förhandlar med fastighetsägaren om hyran och projektleder flytten.

Bolaget grundades 1992, även om 1989 inledningsvis använts lögnaktigt som startår ”för att få några år på nacken”. Namnen har varit flera. Inledningsvis drevs verksamheten under namnet Cost Hunter och därefter Finansjuristerna för att från 2001 verka under det nuvarande namnet Tenant & Partner.

Torbjörn Eriksson tar emot på bolagets kontor på Norr Mälarstrand 12, ett längre stenkast från Stadshuset på Kungsholmen i Stockholm. Han berättar stolt om lokalernas historia. I fastigheten huserade Mälarbadet i början av förra seklet – innan det blev omodernt och kort därefter förvandlades till ett potatislager.

– Vi trivs väldigt bra här, säger Eriksson.

Totalt har Tenant & Partner AB 54 anställda, varav ett tiotal finns på bolagets Göteborskontor.

I lokalerna har en större mängd hyresförhandlingar för såväl större som mindre hyresgäster ägt rum. Bland de största hyresgästerna som Tenant & Partner har förhandlat fram hyresavtal för finns Sida, ITT Flygt (numera Xylem), ICA och Schibsted. Konsultbolaget fick stor uppmärksamhet när Regeringskansliet 2002 med bolagets hjälp sparade över hundra miljoner efter en hyresförhandling. Bolagets verksamhet hade skalats upp rejält mellan åren 1999-2000 genom att lägga till tenant rep-verksamheten i den form som finns idag – och det blev en flygande start.

– Jag minns att det vid ett tillfälle fanns åtta stora projekt på gång i Stockholm. Sex av dessa låg hos Tenant & Partner, ett drevs av en konkurrent och ett av kunden själv. Vi hade total marknadsdominans och konkurrenterna förstod inte vad som hände. Kunderna visste knappt att det fanns den typen av rådgivare.

Torbjörn Eriksson, och bolagets andre grundare Hans Cronsioe, som varit med och lett bolaget genom alla bolagsnamn, fann affärsidén utomlands och tog den till Sverige.

– Vi såg att det fanns en stor lojalitetskonflikt hos flera av de stora fastighetskonsulterna. De hade en eller två personer som arbetade åt hyresgästen men en hel kader som jobbade åt fastighetsägarna. Det fanns ett uppdämt behov som vi kunde tillgodose. Vi lanserade oss som ” hyresgästens lojala ombud” och det är fortfarande vår slogan.

Bolaget var från början känt för hårda nypor i tuffa hyresförhandlingar, ibland kanske lite väl hårda, och för att ställa omöjliga krav på hyresvärdarna. Eriksson konstaterar att bolaget har utvecklats mycket genom åren i takt med att även marknaden och fastighetsbolagen har mognat. Motparten insåg att det plötsligt fanns en professionell part på motsidan som genomförde förhandlingar dagligen och inte bara vart tredje eller vart femte år som när kunden själv förhandlar. Inledningsvis var det många fastighetsägare som försökte utnyttja Tenant & Partner.

– Det fanns fastighetsägare som trodde att de kunde köpa oss och att vi skulle bli deras lakejer. De kom med direkta erbjudanden om att vi skulle bli en marknadsföringskanal för deras fastigheter. Några sade sig vara redo att betala bra för det.

Erikssons och Cronsioes svar var alltid detsamma: – Nej.

– Det är minst fem som har försökt sätta upp ett sådant strategiskt samarbete. Sedan är det säkert tio som gjort det lite snyggare genom att närma sig oss genom att bjuda på segelturer, jakter eller exklusiva vinprovningar. Men alla sådana avarter är borta nu, branschen har som sagt mognat. Nu har vi en bra och ömsesidig dialog där vi hjälper varandra att bli bättre, med respekt för att vi i slutändan representerar olika intressen.

Torbjörn Eriksson är född i Sundsvall och visste tidigt att han inte skulle bli det som förväntades av hans generation där och då, alltså bli arbetare eller tjänsteman inom industrin. Han kände redan som ung att han ville bli entreprenör.

– Mitt yrkesval var nog en reaktion mot den miljö och kultur som jag växte upp i. Sundsvall var då en väldigt röd och industriarbetarintensiv kommun. Det fanns inget utrymme att blomma ut eller att genomföra ”affärsäventyr”.

Det gjorde dock den unge Eriksson ändå. Som 14-åring fick han höra talas om att ett tryckeri hade kasserat tusentals affischer med regentlängden på, på grund av att en av kungarna hade fel namn.

– Jag och några kompisar tog dem och gick runt och knackade dörr för att sälja. Det gick riktigt bra men vi sade nog inget om att det smugit in sig ett litet fel.

Så fortsatte det. Ett år senare finns en annan historia som tyder på Torbjörns driftighet som ung. Det hade då beslutats att ett färgämne, ett e-ämne, i ett eucalyptusgodis skulle förbjudas om 3-4 månader. Det medförde att ett bolag i godisindustrin kasserade tonvis med godis i containers.

– Men det var lagligt några månader till så med hjälp av en väns släpvagn hämtade jag några ton godis och det sålde vi sedan på skolorna. Alla i Sundsvall var ganska snart trötta på eucalyptusgodis, säger Eriksson och skrattar när han minns händelsen.

På gymnasiet läste han fyraårig teknisk linje, ett arv från fadern, innan han gjorde lumpen som militärpolis vid K1. Eriksson gillade den tiden, speciellt studierna i juridik.

Åter i Sundsvall började han söka säljjobb med teknisk inriktning. Responsen för den unge och oerfarne Eriksson var sval. Eriksson gav upp och sökte istället ett säljjobb på friskvårdsbolaget Solana. Han fick ansvara för Norrland, visade snabbt starkt resultat, och blev hastigt nedkallad till huvudstaden för att försäljningssiffrorna skulle skjutsas upp även i Stockholmsområdet. Under tiden fortsatte Eriksson sina distansstudier i nationalekonomi på Stockholms Universitet.

Efter ett år rekryterades Torbjörn Eriksson till Hansa Finans, ett dotterbolag till Nyckeln. Han jobbade som finanssäljare och åkte land och rike runt och sålde bil-, båt-, och fastighetsfinansiering. Inom ett år var han marknadschef, delvis tack vare att två överordnade slutat på kort tid. Som 24-åring satt han i ledningsgruppen.

Eriksson såg hur bolaget hela tiden utökade sina räntemarginaler till kunderna.

– Det påverkade mig på två sätt. För det första tyckte jag det var fel, jag tyckte att man ska hålla de affärsöverenskommelser som man går in i. För det andra såg jag en affärsidé.

Det var där han träffade ”juristsprätten” som han med glimten i ögat kallar Hans Cronsioe. De hade haft sina duster inom finansbolaget då de stod på olika sidor av pengarna. Men de trivdes i varandras sällskap och bestämde sig för att hoppa av för att starta eget.

– Vi startade ett bolag med affärsidén att gå ut till alla kredittagare som hade stora volymer och säga till dem: ”låt oss gå igenom era leasingavtal så ska vi tala om för er om ni har betalt rätt hyra. Om ni har blivit överdebiterade så har ni sedan ett val, antingen accepterar ni detta eller så återkräver vi så mycket pengar vi kan och delar lika på det”.

Det var bolaget som hette Cost Hunter. Bolaget dammsög Sverige på alla dåligt hanterade krediter. När det ”projektet” var avslutat tvingades duon fundera över framtiden. De testade och utvärderade en handfull affärsidéer, bland annat i Ryssland. Vid en av dessa ”testverksamheter” hamnade duon i ryskt fängelse ett dygn, eftersom maffian inte uppskattade deras närvaro. Slutsatsen blev att de skulle söka sig bort från finansbranschen då de inte ansåg den cyklisk utifrån kundbehovet.

– Då bestämde vi oss för att lägga hela vårt fokus på kommersiella lokaler.

År 1994 togs Seth Zetterström in som partner i bolaget och därmed tillfördes fastighetskunskap. När den ”moderna formen” av Tenant & Partner skapades 1999/2000 fick bolaget en riktig styrelse där Lars-Ove Håkansson, tidigare koncernchef på Skanska, var ordförande.

Andra stora steg i bolagets utveckling var när ett bolag med Anna Lundberg, en av branschens mest erfarna flyttprojektledare, förvärvades 2006. Två år senare förvärvades Inlots med sex anställda, även de inom flyttprojektledning. Därmed kunde bolaget erbjuda den kommersiella hyresgästen allt från ”ax till limpa”. Tenant & Partner är numera även delägare i det avknoppade företaget Gate46 som sysslar med rådgivning för företag som hyr butikslokaler.

Ledarskapsfrågor och psykologi är något som intresserar Torbjörn Eriksson. Han lägger stor kraft på att bygga ett team och rekrytering sker genom en noga utarbetad process.

– Vi rekryterar medvetet för att få rätt mix av kompetenser och personligheter. Det alla har gemensamt är dock att de har en stark logisk analytisk förmåga, en stark drivkraft och inte minst, att de passar in i vår kultur. Saknas någon av komponenterna väljer vi alltid att avstå.

Han konstaterar att de tre ingredienserna är viktigare för honom än vad det står i CV:t.

– Du ser på en persons livslinje hur personen har tagit sig fram i livet. Hur aktiv personen varit i organisationer, skola, idrott, välgörenhet och så vidare. Hur har personens energi tagit sig uttryck? Har han eller hon startat upp något? Man måste tränga in på djupet för att förstå vem det är man möter.

Även de som slutar vid firman går igenom en intervju så att bolaget kan dra lärdomar.

Under rundvandringen visar Torbjörn Eriksson ”loungen” som ser ut som lobbyn på ett boutiquehotell. Bredvid, med insyn genom några glasrutor, finns gymmet där Eriksson tillbringar en hel del tid på specialinköpta maskiner. På hans idrottsliga meritlista finns bland annat att han genomfört fyra Ironman och några marathon. En mjukare sida är att han ibland arbetar som volontär för ett natthärbärge.

Har du förändrats som chef genom åren?

– När vi startade var företagets resultat en produkt av mina och Hasses individuella prestationer. Nu bygger vår framgång på vår förmåga att attrahera rätt människor, få dessa att utvecklas och skapa en fantastisk arbetsplats. Jag brukar prata om ledarskap i termen av konsten att få människor att vilja göra rätt saker.

Vilka områden i Stockholmsområdet känner ni tydligt är allt högre prioriterat hos era kunder som söker nya lokaler?

– Västra Kungsholmen har funnits med på allt fler bolags lista, liksom även Solna/ Sundbyberg. Vi tror även att Hagastaden, med en utbyggd tunnelbana, kan få en stark utveckling. Sedan en tid råder även en tydlig ökning i efterfrågan på västra city, runt Centralstationen, i bland på bekostnad av östra city.

Och det omvända. Vilka områden förefaller vara iskalla och lär förbli det även kommande decennium?

– Jag är tveksam till Norra Djurgårdstaden när det gäller kontor. Redan när OMX flyttade dit för tio år sedan så pratade man om att området skulle bli ett nytt finanscentrum men inget har ju som bekant hänt där. Det är dessutom ett dåligt kollektivt läge för de allra flesta. även Solna Strand kommer att få en dålig hyresutveckling i jämförelse med andra områden i Solna och Sundbyberg.

Vad är nästa steg i utvecklingen av Tenant & Partner. Finns det något mer att utveckla?

– Det finns det absolut. Sedan två år är vi till exempel med i AOS Studley som är ett franskt-amerikanskt bolag som har samma värdegrund som vi och där har vi fått ytterligare näring till vidare affärsutveckling.

Och vad har det lett till?

– Vi har stärkt vårt kunderbjudande i rollen som rådgivare vid förändrade arbetssätt, populärt kallat ”aktivitetsbaserat arbetssätt”. Med de verktyg vi nu har kan vi verkligen hjälpa våra kunder att maximera nyttan av sina lokaler och få ut de verksamhetseffekter som de eftersträvar. Eller enklare uttryckt, maximera nyttan och minimera kostnaderna.

Ni är även en aktör inom mäkleriet även om ni är en mindre sådan. Men i somras var ni dock rådgivare när Electrolux sålde sitt huvudkontor. Om ni skulle få ett stort säljuppdrag från ett fastighetsbolag på flera miljarder – visst skulle ni ta det uppdraget?

– Nej det skulle vi inte ta på oss. Vår kund är hyresgästen och slutanvändaren. Det är där vi ska fortsätta att utvecklas.

TEXT FREDRIK ENGSTRÖM
FOTO MIKAEL SJÖBERG

Fler Porträtt

Porträttet

Seglatsen som ändrade allt

Bengt Malmegård om yoga, affärerna, och att fortsätta bygga för framtiden.

Porträtt

Långläsning: Frälser med affärer

Hon skulle bli präst. 20 år ­senare är Anna-Carin Telin vd för Outpoint.

Porträtt

Långläsning: Snabb tillväxt med lågpris

Få pratar om att växa inom fastigheter just nu. Men Fredrik Mässing är ett undantag. Nu leder han det nischade Prisma Properties som har en tydlig tillväxtagenda. Läs FV:s personporträtt – ur magasinet.

Porträtt

Långläsning: Storspelare på turbulent marknad

Henrik Jussi-Pekka är vd för investmentbolaget Möller & Partners, men är också medgrundare till bostadsbolaget Resinova som varit storköpare under våren.

Porträtt

Långläsning: Omsorg i detaljerna

Dan T Sehlberg lämnade it- och mediesektorn för att satsa på socialt entreprenörskap, numera via bolaget Sehlhall.

Porträtt

Långläsning: 100-åringen och framtiden

Jubilaren om tvärniten, om värdegrunden och de nya utmaningarna.

Porträtt

Lång intervju: Oväntad vinnare på kuppen

Han hade inga planer på att bli fastighetsägare – i dag äger han ett miljardbestånd.

Porträtt

Redo att ta risk

Han gillar att ta kalkylerade risker och reser just nu Almas tredje fond.

Porträtt

Mer psykolog än ingenjör

FV-intervju. Under hans år som vd på Svefa har bolaget dubblats i storlek, och Mikael Lundström har gett sig den på att få till ytterligare en lika stor ökning.

Porträtt

Redo för förnyelse

Pembrokes Nordenchef berättar om bolagets filosofi och det efterlängtade projektet i Stockholms city.

Porträtt

Sätter tydliga mål

Målmedvetet och med låg risk har Hans Eliasson byggt en av Sveriges största bygg- och fastighetskoncerner.

Porträtt

Fängslande uppdrag

Ökade behov. Bolaget hon leder är verkligen speciellt, som namnet antyder. Och tyvärr behöver det växa.

Porträtt

Samhällsbyggare utan långbänkar

FRAMÅT. Inte ens när Johanna Frelin som ny tv-chef såg sig själv på löpsedlarna blev hon avskräckt. Hon visste redan att det var just chef hon ville vara. Nu leder hon Riksbyggen med fokus på hållbarhet och digitalisering, och helst vill hon att allt ska hända så snabbt som möjligt.

Porträtt

Fokus på det bästa

Hufvudstadens nya vd Anders Nygren i en lång FV-intervju.

Tillbaka till förstasidan