Porträtt

Helst en ny bättre modell varje år

När han blev VD i JM hösten 2002 var Johan Skoglund 40 år. Det är ungt för att ta över rodret i ett börsnoterat företag. Hans första tid på VD-stolen blev ganska tuff. Efter en kraftig uppgång fick främst IT-sektorn problem och det drabbade JM genom att kunderna avbokade och inte kunde fullfölja sina åtaganden. Mest påverkades Stockholmsmarknaden.

Hela branschen hade i början av 2000-talet byggt på sig ett lite större lager, det gällde även för kommersiella fastigheter, och det tog ett par år att beta av det.

– Vi genomförde ett antal förändringar. Styrde upp vår projektering, införde styrgrupper i alla våra stora projekt där vi samlade den allra bästa kompetensen inom koncernen. Det kunde vi sedan skörda frukten av under de goda åren.
Johan Skoglund gillar problemlösning och innovationer. Sådana föds ofta vid motgångar och strapatser – de ger möjligheter att komma vidare, att förbättra sig.

– Även om jag personligen kan tycka att det är mer kul under tuffare tider då det går att genomföra beslut som ger påtaglig effekt så är det naturligtvis mycket tråkiga saker som måste göras. Vi har det senaste halvåret varslat och sagt upp 600 medarbetare. Det är nedsidan och det är självklart inget kul.

Inför den nedgång som kommit nu har företagen inte byggt lika mycket som tidigare, så lagren är inte så stora. Dessutom har branschen generellt sett varit bättre på att hålla i sina kostnader. JM har gjort det genom att jobba mer enhetligt och systematiserat med fler projekteringsanvisningar, fler standardkomponenter och med färre moduler.

– Samtidigt så är den dramatiska nedgången från våren 2008 till Lehman Brothers krasch i september inget som vi sett sedan någon gång på 30-talet. Det har gått väldigt fort.

Han anser att en viktig lärdom att dra är att alla kan drabbas, även de som skött sig bra. Initialt trodde de flesta att det här med ”subprime” endast var något som gällde USA.

– Men vi är en del av världen och vi är inte så stora och starka som vi kanske önskar att vi var.

Ett bevis på att hårda prövningar kan leda till något mycket bra tycker han att krisen i början av 90-talet är.

Vid den tiden utgjorde JM:s egenutvecklade bostadsprojekt en liten det av verksamheten. Bolaget hade en stor byggrörelse och det mesta byggdes för HSB, Riksbyggen och allmännyttan. När lågkonjunkturen slog till och regeringen dessutom tog bort alla räntebidrag försvann alla beställarna, de slutade att bygga.

– Då insåg vi att nu gäller det att ta tag i det här, göra någonting bra och göra det fort. Vi började att i ökad takt förvärva mark och leta efter egna projekt och bygga för egna bostadsrättsföreningar. Det var duktiga ledare i slutet av 80-talet och början av 90-talet som såg det här framför sig och satte i gång processen. Det är någonting vi haft stor glädje av under många år och fört bolaget dit där det är idag.

Johan Skoglunds uppfattning är att företaget över tiden varit mycket följsamt med samhällets utveckling, letat efter tecken på positiv regional utveckling och agerat därefter. Han har personligen varit med om att lägga ned flera kontor runt om i Sverige. Inte för att det inte kommer att finnas någon tillväxt där men JM tror mest på de tre storstadsregionerna, Mälardalen samt Universitetsstäderna längs E4, Jönköping, Linköping och Uppsala.

– Det finns en stark urbaniseringstrend och det är där vi tror att den stora tillväxten finns.

Han påpekar samtidigt att det är viktigt att ha full koll på lokala mikrolägen i de här regionerna, för där kan JM ibland ta nästan lika bra betalt som i innerstadslägen. Det gäller till exempel för vissa projekt i Bromma och Täby. Och på Restaurangholmen i Nacka ligger snittpriset nära 75 000 kronor per kvadratmeter.

Ett annat exempel på hur företaget måste anpassa sig är de nya uppskovsreglerna. Den stora kundgrupp som tidigare sålde villan och flyttade in till stan utan reavinstskatt är inte längre är lika benägna att göra när det blir stora avbränningar på vinsten.

Den fullständiga artikeln går att läsa i Fastighetsvärlden #3/2009

Missa inte! Östgötamarknaden 2024

Den 18 april är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Östgötamarknaden 2024. Seminariet äger rum på Linköping Konsert & Kongress, Linköping.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Fler Porträtt

Porträttet

Seglatsen som ändrade allt

Bengt Malmegård om yoga, affärerna, och att fortsätta bygga för framtiden.

Porträtt

Långläsning: Frälser med affärer

Hon skulle bli präst. 20 år ­senare är Anna-Carin Telin vd för Outpoint.

Porträtt

Långläsning: Snabb tillväxt med lågpris

Få pratar om att växa inom fastigheter just nu. Men Fredrik Mässing är ett undantag. Nu leder han det nischade Prisma Properties som har en tydlig tillväxtagenda. Läs FV:s personporträtt – ur magasinet.

Porträtt

Långläsning: Storspelare på turbulent marknad

Henrik Jussi-Pekka är vd för investmentbolaget Möller & Partners, men är också medgrundare till bostadsbolaget Resinova som varit storköpare under våren.

Porträtt

Långläsning: Omsorg i detaljerna

Dan T Sehlberg lämnade it- och mediesektorn för att satsa på socialt entreprenörskap, numera via bolaget Sehlhall.

Porträtt

Långläsning: 100-åringen och framtiden

Jubilaren om tvärniten, om värdegrunden och de nya utmaningarna.

Porträtt

Lång intervju: Oväntad vinnare på kuppen

Han hade inga planer på att bli fastighetsägare – i dag äger han ett miljardbestånd.

Porträtt

Redo att ta risk

Han gillar att ta kalkylerade risker och reser just nu Almas tredje fond.

Porträtt

Mer psykolog än ingenjör

FV-intervju. Under hans år som vd på Svefa har bolaget dubblats i storlek, och Mikael Lundström har gett sig den på att få till ytterligare en lika stor ökning.

Porträtt

Redo för förnyelse

Pembrokes Nordenchef berättar om bolagets filosofi och det efterlängtade projektet i Stockholms city.

Porträtt

Sätter tydliga mål

Målmedvetet och med låg risk har Hans Eliasson byggt en av Sveriges största bygg- och fastighetskoncerner.

Porträtt

Fängslande uppdrag

Ökade behov. Bolaget hon leder är verkligen speciellt, som namnet antyder. Och tyvärr behöver det växa.

Porträtt

Samhällsbyggare utan långbänkar

FRAMÅT. Inte ens när Johanna Frelin som ny tv-chef såg sig själv på löpsedlarna blev hon avskräckt. Hon visste redan att det var just chef hon ville vara. Nu leder hon Riksbyggen med fokus på hållbarhet och digitalisering, och helst vill hon att allt ska hända så snabbt som möjligt.

Porträtt

Fokus på det bästa

Hufvudstadens nya vd Anders Nygren i en lång FV-intervju.

Tillbaka till förstasidan