Porträtt

Vill bli störst

Utmanare. Sofia Ljungdahl är ny på jobbet mitt under brinnande pandemi. Uppdraget är tydligt utpekat: Obos ska utmana bostadsjättarna på allvar – i de största svenska städerna.

Sofia Ljungdahl

Född:
1969 i Göteborg, uppvuxen på Tjörn.

Bor:
Stocksund i Danderyd.

Utbildning:
Civilingenjör väg- och vatten Chalmers tekniska högskola.

Aktuell:
Vd för Obos storstadssatsning på flerfamiljshus i Sverige.

Om branschen:
”Det är roligt att få vara med och påverka samhället på riktigt”.

Karriären i korthet
1995: JM i olika roller inom bostadsutveckling såsom platschef, projektledare och regionchef samt inom fastighetsutveckling som affärsenhetschef.
2011: Vd för Peab Bostad.
2014: Bostadsrätts- och projektutvecklings­chef i Rikshem.
2015: Besqab i olika roller som affärschef, stabs­chef och regionchef för Uppsala.
2020: Utsedd till vd för Obos Nya Hem.

Visa faktaruta

Sofia Ljungdahl är en rutinerad bostadsutvecklare. Sedan början av sommaren sitter hon vid rodret för norska Obos storsatsning i grannlandet i öst.

Efter en inledande intervju med Sofia Ljungdahl på Obos kontor i Solna tar Fastighets­världen med henne på en tur till Norra Djurgårdsstaden, det stora stadsutvecklingsprojektet i Stockholm, där hennes Obos i vintras erhöll en markanvisning på den konstgjorda ön som ska anläggas utanför Kolkajen. Det var oväntat och väckte även uppmärksamhet genom att det är en av de dyraste markanvisningarna som Fastighetsvärlden rapporterat om.

Det var också en tydlig signal på att norska Obos nu skruvar upp ambitionerna i Sverige.

Några månader senare, i april i år, presenterade Obos Sofia Ljungdahl som chef för bolagets storsatsning på flerbostadshus i Sverige.

”Målet är att bli topp tre i Sverige”, basunerade Obos koncernchef Daniel Kjørberg Siraj då ut, till synes oberörd av den pandemi som vid den tidpunkten härjade som värst i Sverige och övriga Europa.

Oberörd av corona är givetvis ingen och det inkluderar Sofia Ljungdahl. Hennes första tid som ny på jobbet, i rollen som vd för Obos Nya Hem, har varit högst coronaanpassad.

– För mig har det varit en väldigt speciell tid. Jag började här den 15 juni, efter att ha slutat på Besqab den 12:e. Sedan dess har jag träffat mina kollegor och mina chefer via nätet, säger Sofia Ljungdahl.

Det har varit en snabb omställning för alla i samhället, inte minst för fastighetsbranschen, menar hon.

– Vi har fått ändra på sättet vi arbetar väldigt direkt och gå över till att göra det mesta digitalt. Det har inte varit något val, utan något vi, alla, har fått tugga i oss. Att träffas över till exempel Skype ligger någonstans mittemellan att tala i telefon och att träffas i verkligheten. Hittills har fungerat ganska bra, säger hon och fortsätter:

– En del i det handlar om att man får lära känna varandra på ett annorlunda sätt. I ett Skypemöte kan min personalgrupp plötsligt se, och nästan vara i, mitt vardagsrum. Och så är det någon som inte har jobbkläder utan sitter i t-shirt, säger Sofia Ljungdahl och skrattar.

Skrattet är något som återkommer. Trots det prekära läget, och den press man kan tänka sig att hon känner av, är det ett lättsamt men målinriktat intryck hon ger. Målet? Att bli stor, störst.

Redan i dag finns koncernen på plats i Sverige i form av ägandet av Myresjöhus och Smålandsvillan samt systerbolaget Obos Kärnhem som sysslar med flerfamiljshus.

– Det som är sagt är att vi ska vara bland de största på bostadsmarknaden i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det ska vi göra på ett hållbart sätt och enligt Obos principer.

Obos är medlemsägt och uppdraget handlar i grunden om att erbjuda bostäder till medlemmarna. I Norge är man den allra största enskilda aktören på bostadsmarknaden.

– Nu ska vi börja med att implementera Obos medlemsprogram i Sverige. 470 000 norrmän (antalet medlemmar, reds anm.) har inte fel! Programmet ska lanseras under hösten och ska vara så likt sin norska förlaga som svensk lagstiftning tillåter.

Sofia Ljungdahl kommer närmast från rollen som regionchef för Uppsala på Besqab där hon också varit medlem av koncernledningen. Tidigare har hon haft ledande roller hos bolag som Rikshem, Peab och JM.

Enligt Obos ledning fick hon vd-uppdraget för den nya satsningen på storstäderna mycket tack vare att hon är affärsdriven och erfaren.

– Jag har varit på många bolag och är inte säker på att man kan ta med sig så mycket från ett bolag till ett annat. Kulturerna som finns kan skilja sig åt, och jag är glad att jag fått prova på så pass många bolag att jag lärt mig att man kan göra saker på olika sätt. Det kommer jag att få användning för i min roll här, säger Sofia Ljungdahl.

Att hon nu ska leda ett bolag som i någon mån ska konkurrera med eller ut hennes tidigare arbetsgivare är inget hon ser som ett hinder.

”Här måste vi faktiskt samarbeta eftersom vi ofta bygger på samma gata eller i samma område”

– Visst, vi är absolut konkurrenter. Samtidigt är vi samhällsbyggare allihop. Det är det roliga med att jobba i den här branschen, att vi är med och bygger samhällen. Det tror jag vi är många inom det här som brinner för. Att kunna se tillbaka på att ha varit med och byggt någonting som blev bra. Inom andra branscher kan jag tänka mig att konkurrensen är tuffare, men här måste vi faktiskt samarbeta eftersom vi ofta bygger på samma gata eller i samma område. Om jag bara armbågar mig fram kommer ingen annan att kunna bygga.

Vad är det då man ska bygga? Bostadsrätter är konceptet, och i Stockholm har man fått markanvisningar på nämnda Kolkajen samt på Årstafältet.

– Det är inte inom något high end-segment vi ska bygga, samtidigt som det är väldigt fina områden. Jag tror inte att vi kommer att sticka ut gentemot andra som bygger i liknande områden i storstäderna.

Hon är även öppen för framtida joint venture-projekt, något som bolaget gjort sig känt för att använda i Norge.

– Men då gäller det att hitta partners som man funkar bra ihop med, och där är vi inte riktigt ännu.

Sofia Ljungdahl på bron över Husarviken i Norra Djurgårdsstaden. En stenkast bakom syns Kolkajen där Obos har en eftertraktad markanvisning.

Vi backar bandet ett antal decennier och försöker ta reda på vad som tog henne hit. Hon hittar det spontana svaret i barndomen på den vackra ön Tjörn i Bohuslän.

– När jag var barn var dockskåpet min favoritleksak. Det var nog där det började. Jag tyckte om att rita själva husen, och rita planlösningar, när jag vuxit ifrån att leka med själva dockskåpet.

Det naturliga där och då var att bli arkitekt, ett yrke där man får rita riktiga hus, berättar Sofia Ljungdahl. Hon hamnade sedermera på ett arkitektkontor som praktikant. Det var dags att pröva drömmen i praktiken.

– Då insåg jag att det nog inte var min grej ändå. Det var inte så kul som jag trodde att det skulle vara. Samtidigt hade jag en klok syokonsulent som fick in mig på den mer tekniska banan. Han såg min tvekan när jag kom tillbaka från den där praktiken. Så hamnade jag på Chalmers.

Väg- och vattenbyggnadsprogrammet fick det bli, och examen tog hon 1994.

– Egentligen är det ju ungefär samma saker som en arkitekt gör, det vi håller på med i dag, även om det är bredare penseldrag och ett större helhetsgrepp att jobba med bostadsutveckling. Jag är än i dag mycket tacksam mot min syokonsulent, säger Sofia Ljungdahl.

Yrkesbanan inleddes på JM i Göteborg. Då var bolaget vad hon beskriver som ett mini-Skanska med en bred verksamhet. Hon hamnade på ett första uppdrag för Göteborgs reningsverk.

– Det var betong och armering, minns hon med ett leende.

Hon var kvar vid företaget i 16 år. JM renodlade under åren sin verksamhet till att bli en bostads­utvecklare, och hon hann pröva på många olika roller under den tiden. Den hon hade innan hon lämnade låg betydligt närmare dockhusdrömmen än reningsverket.

När hon ombeds lyfta någon som betytt extra mycket för hennes karriär, utöver syokonsulenten, blir betänketiden mycket kort.

– Det är svårt att komma runt den legendariske Lasse Fränne som jobbade på JM i många år. Han lärde mig att man kan vara en väldigt duktig affärsman men ändå vänlig.

Det sista uppdraget hos JM för Sofia Ljungdahl var att axla rollen som affärsenhetschef för fastighetsutveckling.

– Det har alltid varit ganska naturligt för mig att leda, och jag blev projektledare tidigt i karriären. Då har man inget personalansvar som en vd, utan måste leda andra genom att motivera, bara morot och ingen piska. Det tror jag har varit min skola, att få folk att leverera i mina projekt. Sedan när man väl är chef handlar det mycket om att formulera tydliga och enkla mål. Att förklara affärsmodellen för
medarbetarna.

Hur ser framtidens bostadsrätter ut?

– Funktionerna kommer att vara den stora grejen. Tittar man på lägenheter som byggdes för 15 år sedan är de till exempel byggda för tjock-tv:n som alla skulle samlas runt. I dag har vi alla våra små skärmar, och då måste en ny lägenhet ha med sig det.

Sedan är hållbarheten viktig. Om man bygger smartare kommer fler kunna göra mindre klimatpåverkan.

Får man in alla funktioner på en något mindre yta finns det bara vinster med det.

Marknaden då?

– Vi måste få bort trösklarna från att både ta sig in i och att röra sig inom bostadsrättsmarknaden. Det handlar till exempel om beskattningar eller ett särskilt bostadslån för nya på marknaden. Det tror jag mycket på.

Finns det något annat du skulle ändra på om du var ansvarig politiker?

– Jag tycker att amorteringskraven är för tuffa. Det borde vara mer flexibelt, till exempel om man ser till nyutexaminerade personer från universiteten. Det är viktigare vart man är på väg än var man är. Vi på Obos kommer att titta mycket hur man kan lösa det här med att det är så svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. I Norge finns möjlighet till en delägarlösning som är väldigt intressant.

Hur stort blir Obos fotavtryck i Sverige framgent?

– Jag är säker på att man kommer märka av Obos mycket mer, och det hänger ju ihop med den här satsningen som vi nu gör i storstäderna. Vi finns ju redan på många ställen, men i många fall under ett annat varumärke. Flera projekt kommer att göra att vi syns ännu mer och bli ett starkare varumärke.

Fotbollsintresserade har märkt av ert varu­märke eftersom Obos sponsrar Damallsvenskan och Superettan. Vad är tanken med det?

– Obos är ju medlemsägt vilket gör det naturligt att engagera sig och ge tillbaka till samhället, genom kultur och idrott.

Fler Porträtt

Porträtt

Leder ny offensiv

Folksamsgruppens nya fastighetsdirektör Jonas Bjuggren laddar för nya affärer och berättar om sitt ledarskap. Lång intervju ur Fastighetsvärlden nr 5/2024.

Porträtt

Hon rustar Sverige

Maria Bredberg Pettersson är högsta chef hos en av Sveriges största fastighetsägare, Fortifikationsverket, och har hyresgäster som Försvars­makten, Polismyndigheten och FOI.

Porträtt

Ständig förändring

Osentimental. Einar Janson lever inte i det förflutna utan vill hela tiden utveckla verksamheten. Som grundare och vd på Titania söker han möjligheter där andra bara ser problem.

Porträtt

Tydlig framtidstro

Vecturas vd Joel Ambré om att bolaget måste bli större, det nya landmärket och om att bidra till Sveriges konkurrenskraft.

Porträttet

Seglatsen som ändrade allt

Bengt Malmegård om yoga, affärerna, och att fortsätta bygga för framtiden.

Porträtt

Långläsning: Frälser med affärer

Hon skulle bli präst. 20 år ­senare är Anna-Carin Telin vd för Outpoint.

Porträtt

Långläsning: Snabb tillväxt med lågpris

Få pratar om att växa inom fastigheter just nu. Men Fredrik Mässing är ett undantag. Nu leder han det nischade Prisma Properties som har en tydlig tillväxtagenda. Läs FV:s personporträtt – ur magasinet.

Porträtt

Långläsning: Storspelare på turbulent marknad

Henrik Jussi-Pekka är vd för investmentbolaget Möller & Partners, men är också medgrundare till bostadsbolaget Resinova som varit storköpare under våren.

Porträtt

Långläsning: Omsorg i detaljerna

Dan T Sehlberg lämnade it- och mediesektorn för att satsa på socialt entreprenörskap, numera via bolaget Sehlhall.

Porträtt

Långläsning: 100-åringen och framtiden

Jubilaren om tvärniten, om värdegrunden och de nya utmaningarna.

Porträtt

Lång intervju: Oväntad vinnare på kuppen

Han hade inga planer på att bli fastighetsägare – i dag äger han ett miljardbestånd.

Porträtt

Redo att ta risk

Han gillar att ta kalkylerade risker och reser just nu Almas tredje fond.

Porträtt

Mer psykolog än ingenjör

FV-intervju. Under hans år som vd på Svefa har bolaget dubblats i storlek, och Mikael Lundström har gett sig den på att få till ytterligare en lika stor ökning.

Porträtt

Redo för förnyelse

Pembrokes Nordenchef berättar om bolagets filosofi och det efterlängtade projektet i Stockholms city.

Tillbaka till förstasidan