Låt pensionärerna bygga landet

Jan Wifstrand är ny krönikör i FV. Han är VD för nyhetsbyrån Rapidus och var tidigare chefredaktör för DN (2003–2006) och Sydsvenskan (1992–1998). Wifstrand har sedan tre år modererat ett flertal av FV:s seminarier.

Visa faktaruta

Arlanda Express ägs till 37,5 procent av Australiens offentligt anställda och till lika stor del av kinesiska staten. Kastrups flygplats ägs till 29 procent av Ontarios lärares pensionsfond.

Svenska AP-fonder investerar småpengar i lantbruk på Nya Zeeland och i sjukhus i USA.

Någon mer än jag som tycker detta är litet märkligt?

Svensk infrastruktur är ämnet som mest liknar vädret, alltså att alla pratar om det men ingen gör något åt det.

Storstädernas expansion och tågtrafikens samtidiga förfall gör handling viktigare än någonsin.

I den neurotiskt känsliga frågan om offentlig/privat samverkan förde ju förnyaren Anders Borg en närmast socialistisk politik och nuvarande regeringsföreträdare ser ytterst besvärade ut när saken kommer på tal.

Varför? Hur svårt kan det vara?

Den senaste utredningen om hur våra AP-fonder ska investera fastnade i ett organisatoriskt inflytandebråk. Där försvann den viktigaste frågan, alltså möjligheten att våra egna pengar kan betala vår infrastruktur.

Nu måste någon visionär politiker med tyngd ta tag i saken. Tänk er en ny bana, typ Arlanda Express, mellan Malmö och Sveriges fridfullaste plats, Sturup. Tänk er att ett par AP-fonder och EQT Infrastructure och några riskkapitalhajar till går ihop. Bygget skulle vara klart snabbare än ni anar! Men det tillåter inte placeringsreglerna.

Det växer mögel på de här statuterna nu. Gör något, för Guds skull.

Vad detta har med fastigheter att göra? Det är väl uppenbart för flertalet. Bra infrastruktur är lika med höga fastighetsvärden. Så enkelt är det. Då kan ju AP-fonderna njuta av att fastighetsaktierna stiger och bolagen som de redan äger, Vasakronan med flera, blir ännu mer värda som en följd av deras kommande infrastruktursatsningar.

Det påstås att det var dagens pensionärer som byggde landet. Jag tycker de ska bygga landet. I presens och futurum.

Jan Wifstrand, Vd nyhetsbyrån Rapidus

Tidigare krönikor

Att ledas eller låta sig ledas

Att leda väljarna eller låta sig ledas av dem – ett evigt dilemma för politiska ledare. Det gäller att hitta …

Enklare regler, tack!

Staten har lättat lite på bullerreglementet. Men nu måste man röja rejält i regelverken. Omedelbart. Dels för att göra nybyggen …

I kölvattnet av Rikshem

När jag var liten lärde jag mig vad som var rätt och fel av min mamma. Sedan utbildade jag mig …

Ett Saltsjöbadsavtal om staden

För att få en levande diskussion om villkoren för stadsbyggnad behöver samtalsklimatet förändras från ”idiotförklaring av motståndare” till ”konstruktiv aktivitet”.

Nedanför Trump tower

Tidningen Fastighetsvärlden är ju rimligen den bästa platsen att skriva om Donald Trump i. Denne republikanske presidentkandidat har tjänat sina …

En normlös ny stadsdel

Ordning och reda är normalt en lysande ledstjärna. Men vi lever i en tid när oordning och oreda kan vara …

Förstatliga asylboendet!

Plötsligt har fastighetsbranschen blivit en central del av migrationspolitiken. Migrationsverket letar med ljus och lykta efter asylboenden och tvingas kalla …

Hisnande slätstruket

Om historien hade känsla för det väsentliga skulle Otis Redding vara världens mest inflytelserika Otis. Men historien är inte konstnärssjäl, …

När Kaplan hämtat sig från chocken

Alla politiker har som främsta mål att äga agendan. Genom att få debatten att handla om ”rätt problem” ökar chansen …

När döda ytor engagerar

Det finns en liten triangel i Stockholm som heter Karl Staaffs park. Karl Staaff var, när förra seklet var ungt, …

Förfallna symbolhus

Förmodligen har fler svenskar varit i Hanoi än i Ha-Neu, trots att den senare staden ligger så mycket närmre. Första …

Slopade ränteavdrag – kanske inte så illa som befarat

I juni presenterade Företagsskattekommittén ett förslag som innebär att avdragsrätten för räntekostnader slopas mot att bolagsskatten sänks från 22 till …