Vasakronan vill väcka liv i spökstationen Kymlinge

Annons

Spökstation kan bli stadsdelsprojekt med världsspets. Fastighetsvärlden kan berätta att Vasakronan arbetar för att den ej färdigbyggda tunnelbanestationen Kymlinge ska öppnas. Bolaget planerar för en ekostad i världsspets runt stationen där det i dag är skog.

Tunnelbanestationen ligger i Sundbybergs kommun, mellan de båda stationerna Hallonbergen och Kista, längs den blå linjen.

I slutet av 60-talet fanns det planer på att bygga en helt ny stadsdel söder om Kista i samband med att tunnelbanan byggdes. Stadsdelen som skulle byggas skulle till stor del innehålla kontorsfastigheter som skulle rymma de myndigheter och statliga verk som skulle flyttas ut från Stockholms innerstad.

Senare under processen bestämdes det att myndigheterna i stället skulle utlokaliseras betydligt längre från Stockholm. Men projekteringen av stationen hade hunnit så långt att man färdigställde den i råkonstruktion – alla betongarbeten är till exempel avslutade.

Därefter har den ej färdigställda stationen blivit föremål för spökhistorier (myten om spöktåget Silverpilen) och en plats för urban explorers.

Fredrik Wirdenius.
Fredrik Wirdenius.

– Det har varit olika politiska vindar genom åren om vad som ska hända med stationen. Nu tror vi att det finns goda förutsättningar för att trafiken ska kunna komma i gång, säger Vasakronans VD Fredrik Wirdenius till Fastighetsvärlden.

Vasakronan äger stor del av den mark som omgärdar ”spökstationen”, totalt handlar det om 55 hektar. Bolaget har varit ägare av området mycket länge, ända sedan bolaget gick under namnet Kungliga Byggnadsstyrelsen.

– Det pratas mycket om att bygga fler bostäder och om att bygga ut tunnelbanan. Varför inte öppna en station som sedan länge är i det närmaste färdigställd?

De planerade fastigheterna skulle bidra till att skapa en ljudvall från hårt trafikerade E4 och E18 mot skogsområdet.
Den planerade byggnationen skulle bidra till att skapa en bullervall från hårt trafikerade E4 och E18 mot skogsområdet.

Området som Vasakronan vill bebygga är det som finns norr om stationen, vilket motsvarar ungefär en tredjedel. Resterande del ska förbli skog och Vasakronan är redo att överlåta den delen till berörd part.

– Vi har gjort en ambitiös plan under en längre tid och vi har kommit fram till vad vi vill göra. Vi vill skapa en riktig ekostad, säger Wirdenius.

Han konstaterar att Hammarby Sjöstad byggdes som ett experimentområde och att det blev bra på många sätt, men långt ifrån helt bra. Nu tycker han att det är dags att bygga ett spetsprojekt som inkluderar all den kunskap som finns i dag och där Sverige på många sätt ligger i framkant.

– Det är dags att sätta nästa stadsdelsutvecklingsprojekt på den internationella kartan. Jag vill att vi ska våga vara modiga och sticka ut i det vi gör.

Fredrik Wirdenius utvecklar bolagets planer för Fastighetsvärlden:

– Jag skulle vilja se en stadsdel med inslag av trähus. Vi har till exempel följt Folkhems trähus. Jag skulle gärna se att området blir helt billöst men där elbilar får köra. Det gäller även att utnyttja att det finns ett naturreservat i närheten. Det är ett grönt område i dag, men det utnyttjas dåligt och få känner ens till att det finns där.

Vasakronan öppnar för ett inslag av trähus i Norra Kymlinge. Bolaget vill göra utveckla en stadsdel som drar de svenska hållbarhetskunskaperna till sin spets. Bilder: Folkhem
Vasakronan öppnar för ett inslag av trähus i Norra Kymlinge. Bolaget vill göra utveckla en stadsdel som drar de svenska hållbarhetskunskaperna till sin spets. Bilder: Folkhem

Ambitionen är hög men Vasakronan har satsat framgångsrikt inom hållbarhetsfrågor tidigare. För fem år sedan lanserade bolaget ”Gröna hyresavtal”, vilket under de senaste åren i det närmaste blivit branschstandard för stora och medelstora fastighetsbolag. För närvarande håller bolaget på
att miljöcertifiera alla bolagets fastigheter enligt LEED, vilket skulle göra Vasakronans bestånd unikt i Europa.

Området ligger direkt söder om E18 (Kista finns på norra sidan) och väster om E4:an. Vasakronan planerar främst för bostadshus, men det skulle även kunna bli aktuellt med några kommersiella fastigheter som i så fall skulle fungera som ”bullervall” mot bostäderna och även mot skogen.

– Bebyggelse där skulle skydda och stärka naturreservatet. Vi vill inte utveckla området på ett traditionellt sätt, utan är redo att dra hållbarhetsfrågan väldigt långt.

När Fastighetsvärlden i slutet av juli besöker området runt Kymlinge är det i det närmaste öde trots att det finns gott om motionsslingor.

–  Ja, området är lite bortglömt. Vi vill gärna bidra till att det blir mer känt och mer besökt. Södra Stockholmsområdet har till exempel Nackareservatet och Tyresta. De norra delarna skulle behöva fler platser som utmärker sig.

Vasakronan, som är Sveriges största fastighetsbolag och som ägs av de fyra stora AP-fonderna, har egentligen fullt fokus på kommersiella fastigheter – och inte bostadsfastigheter. Vasakronan arbetar idag, på egen och gemensamt ägd mark, med utveckling av byggrätter för cirka 7.000 lägenheter i Stockholmsområdet (exklusive Kymlinge).

Tunnelbanetågen kör idag förbi den öde ”spökstationen” i full fart. Stationen ligger mellan tunnelbanestationerna Hallonbergen och Kista, längs den blå tunnelbanelinjen.
Tunnelbanetågen kör idag förbi den öde ”spökstationen” i full fart. Stationen ligger mellan tunnelbanestationerna Hallonbergen och Kista, längs den blå tunnelbanelinjen. Halva stationen perrongen ligger utomhus.

Den södra delen av Kymlinge, runt Igelbäcken, är sedan tio år naturreservat. Sedan tunnelbanestationen skulle stått klar i mitten av 70-talet har ett antal stadsutvecklingsprojekt presenterats för Kymlinge – ofta mastodontiska projekt. Alla har fått nej av miljövänner och politiker, även om den sistnämnda gruppen ofta har varit oense. Speciellt området runt Igelbäcken, närmast söder om ”spökstationen”, är känsligt eftersom den är ett av få habitat i Sverige för den sällsynta fisken Grönlingen.

Nu är det ett betydligt mer lågmält förslag som Vasakronan presenterar.

– Vi vill skapa något som passar in och knyter an till platsen. Det skulle kunna handla om 5.000–7.000 bostäder.

– Kymlinge skulle kunna bli ett område där vi visar upp svensk spetskompetens inom miljöteknik. Det skulle på allvar sätta Sverige på kartan inom ramen för hållbar stadsutveckling, säger Wirdenius.

Från politiskt håll har det under de senaste åren ägt rum en lätt omsvängning för att öppna stationen. Från SL:s håll följer man vad de lokala politikerna säger (läs mer här).

Text Fredrik Engström

(Texten är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden Nr 7-8/2015)

Fler Nyheter från förstasidan

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 mdr

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan